Tyske forbrugere var i december mere tilbageholdende med at fylde indkøbskurven med dagligvarer.

Nye tal viser således, at detailsalget i tyske butikker faldt 5,3 procent på månedsbasis.

Detailsalg dækker over varegrupperne fødevarer og andre dagligvarer, beklædning og andre forbrugsvarer.

Tore Stramer, cheføkonom hos Dansk Erhverv, kalder det »et skræmmende stort fald« og fastslår, at det vil få konsekvenser for danske virksomheder.

»En større end ventet nedgang i den tyske økonomi vil desværre give øget økonomisk modvind i Danmark,« siger han i en kommentar.

»Tyskland er vores næststørste eksportmarked og er et absolut hovedmarked for en lang række danske virksomheder.«

»Alene i 2021 udgjorde Danmarks eksport af varer og tjenester til Tyskland 171 milliarder kroner, hvilket skabte 96.000 danske arbejdspladser.«

Ser man bort fra coronakrisen, bød december på det største månedlige fald i detailsalget, der er registreret i statistikkens levetid, og dermed siden starten af 1950erne, siger han videre.

Ifølge økonomen er det særligt den høje inflation, som har ramt de tyske forbrugere på pengepungen. I december blev den tyske inflation på årsbasis opgjort til at være 8,6 procent.

»Det har reduceret tyskernes købekraft voldsomt. Dertil er de tyske forbrugere martret af en ekstremt lav forbrugertillid og stigende ledighed,« siger han.

Og hvis nedgangen i detailsalget fortsætter i 2023, kan det komme til at sætte sig yderligere i den tyske økonomi.

»En egentlig recession med negativ økonomisk vækst i den vigtige tyske økonomi kan bestemt ikke afvises på nuværende tidspunkt,« vurderer Tore Stramer.

»På nuværende tidspunkt forventer den tyske regering, at BNP-væksten ender på 0,2 procent i år. Det er en prognose, der i den grad står for skud, hvis faldet i detailsalget bider sig fast i 2023.«

/ritzau/