Det går godt i LEGO. Rigtig godt. Igen i år er legetøjsproducenten fra Billund det mest værdifulde brand i Danmark. Det fastslår det amerikanske konsulentfirma Brand Finance i en ny analyse.

Lego lå også på førstepladsen i analysen for 2016, men med en stigning på 68% har LEGO manifesteret sig selv som Danmarks mest værdifulde brand med en værdi på omkring 50,3 milliarder kroner, hvilket er mere end dobbelt så meget som nummer to på listen, Arla, som ifølge Brand Finance har en brandværdi på 24,7 milliarder kroner..

Brand Finance vurderer virksomheder i hele verden ud fra forskellige parametre som loyalitet, vækst, kendskab og medarbejdertilfredshed. Og her kommer LEGO også stærkt ud internationalt, hvor klodsfabrikanten kan kalde sig verdens 196. mest værdifulde brand, mens man sidste år lå på en 326. plads. LEGO er dog forrest i feltet blandt legetøjsvirksomheder, når det kommer til værdi.

Verdens stærkeste brand

LEGO-brandet er så stærkt i parametre som kendskab, omdømme og loyalitet, at Brand Finance har vurderet LEGO til at være verdens stærkeste - ikke værdifulde - brand på tværs af brancher. Her kommer legetøjsvirksomheden fra Billund ud foran virksomheder som Google, Nike og Disney.

På den danske liste er LEGO langt foran efterfølgerne Arla, Danske Bank, Maersk og Pandora, som udgør resten af top fem. Særligt shippinggiganten Maersk er interessant, da virksomheden grundet lavere omsætning og vækstprognose er faldet fra listens andenplads i 2016 til fjerdepladsen i år.

Brand Finance’ analyse viser, at det generelt går ret godt for de store danske virksomheder. Den gennemsnitlige vækst blandt de 50 mest værdifulde brands i Danmark ligger nemlig på 26%, og holder man det op mod det internationale gennemsnit på 11%, er det tydeligt, at det går fremad.