På de seneste ti år er ældre i langt højere grad begyndt at bruge nettet, når de handler.

København. Flere og flere danskere handler på nettet, og de seneste år har også de ældre fået e-handlen ind under huden.

55 procent af de 60-74-årige har købt varer på nettet inden for de seneste tre måneder, hvilket er en tredobling på ti år. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

De ældre er dog fortsat den aldersgruppe, som mindst hyppigt bruger computeren eller mobilen, men forskellen i forhold til den yngre del af befolkningen er blevet mindre siden 2008.

- Der har været en gradvis tilvænning for de ældre til at bruge nettet. Det gælder ikke kun, men ikke mindst e-handel, men nu ser vi, at langt flere ældre er kommet med på bølgen, siger Malthe Munkøe, der er analysechef i Dansk Erhverv.

Derudover fremhæver han, at mange virksomheder til at starte med har satset på at rette markedsføring mod de unge forbrugere, som er hjemmevante på nettet.

- Mange virksomheder har i høj grad lagt ud med at markedsføre sig og tilbyde varer til de yngre, men gradvis har man ekspanderet og fået øjnene op for de ældre alderssegmenter, siger han.

Derudover peger han på, at ældre har et andet forbrugsmønster, der typisk går på pension og derfor har et lavere forbrug end yngre.

De 16-19-årige er den aldersgruppe, der for alvor har taget e-handlen til sig, da 82 procent har købt på nettet inden for de seneste tre måneder.

- De yngre er superbrugere på nettet og er nærmest født med en iPad i hånden, mens det for de ældre kan virke mere fjernt at købe en ting på nettet og vente på, at den kommer med posten, siger Malthe Munkøe.

Samlet set er handlen på nettet også i fremgang, og næsten hver femte dansker bruger mere end 7500 kroner om måneden på nettet. De mest populære varer er billetter, tøj og elektronik.

/ritzau/