Et skrumpende salg af Gyldendals lærebøger udlignes af et voksende salg digitalt og nye forretningsområder.

En række opkøb har givet forlaget Gyldendals forretning vokseværk i første halvår af 2019, hvor omsætningen er steget med næsten 15 millioner kroner til 375 millioner kroner.

Gyldendal har i perioden blandt andet købt MentorDanmark, der tilbyder lektiehjælp. I juli - altså efter at regnskabet blev aflagt - overtog MentorDanmark sin norske pendant.

Lektiehjælpen hjælper med at erstatte noget af den tilstedeværelse i uddannelsessystemet, som forlaget har tabt i form af et svindende salg af lærebøger.

Ligesom sidste år har Gyldendal tabt penge på det første halvår.

Sidste år lød minusset i første halvår på 35 millioner kroner efter skat, mens det i år er fem millioner mindre.

Driften isoleret set før finansielle poster som renter, skat og nedskrivninger har begrænset sit minus fra 19 millioner kroner i første halvår sidste år til et minus på 2,2 millioner i første halvår i år.

Sidste år hentede Gyldendal det tabte i andet halvår og lukkede året i et plus på 16 millioner kroner. Det var en halvering af overskuddet fra året før, og selskabet er gået i gang med at prøve at lave sin forretning om, så den er mere holdbar på langt sigt.

- Det tager tid, inden de store effekter kan aflæses i regnskabstallene, men det er positivt, at driftsforbedringerne allerede begynder at vise sig, siger direktør Morten Hesseldahl.

Regnskabet blev fulgt af meddelelsen om, at tidligere TV2-direktør Merete Eldrup forlader bestyrelsen.

Hun har været næstformand siden 2011. Eldrup stoppede i januar som direktør hos TV2, fordi hun ville dedikere sig til arbejdet som bestyrelsesmedlem hos Gyldendal, Nykredit og Rambøll.

Onsdag forlader hun Gyldendals bestyrelse til fordel for en unavngiven konkurrent. I stedet er Matas' topchef, Gregers Wedell-Wedellsborg, ny næstformand hos Gyldendal.

/ritzau/