Største spørgsmål i Mærsk-regnskab er ifølge analytiker, hvorfor dyrere fragt ikke smitter af på Mærsk-havne.

København. Mens der er kommet lidt mere gang i fragten af containere på verdenshavene, og prisen for fragt er steget, så smitter fremgangen ikke af på den del af forretningen hos Mærsk, der tager imod fragten i havn, APM terminals.

Og det undrer chefaktieanalytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand.

- Det ser ud til, at de taber nogle større kunder. Det kan være, fordi man arbejder tættere sammen med deres eget selskab Maersk Line, og det er der nogle kunder, der er utilfredse med. Vi ved det ikke helt.

- Men Terminals kan ikke helt følge den gode udvikling, der er på containermarkedet. Det er nok der, hvor de største spørgsmål er efter det her regnskab, siger han om Mærsks regnskab for andet kvartal.

APM Terminals, der driver havne i det meste af verdenen, er med til at trække i den forkerte retning.

Selskabet havde tilbagegang og fik et underskud efter skat på 100 millioner dollar i andet kvartal. Det svarer med den aktuelle dollarkurs til et underskud på 633 millioner kroner.

Selskabet angiver selv nedskrivninger i størrelsesordenen 250 millioner dollar i "få kommercielt udfordrede terminaler" som årsag til underskuddet.

I flagskibet hos Mærsk, containerrederiet Maersk Line, var der til gengæld fremgang efter otte kvartaler med tilbagegang i driftsresultatet.

Samtidig har Mærsk-topchef Søren Skou været god til at skære omkostninger i olieforretningen, der de senere år har lidt gevaldigt under den lave oliepris, fremhæver Michael Friis Jørgensen.

- De fremadrettede indikatorer for det nye Mærsk, hvor oliedelen skilles fra, ser rigtig gode ud, siger han.

Ifølge Morten Imsgard, Mærsk-analytiker hos Sydbank, er regnskabet overordnet set lidt bedre end ventet, når man ser på indtjeningen. Men der er også skuffelser.

- Fremgangen i Maersk Line er primært drevet af stigende fragtrater, mens deres fragtvolumener faktisk skuffer i andet kvartal. Resultatet i APM Terminals er egentlig godt nok, men vi står med en nedskrivning, siger han og uddyber:

- Fordelene i en konsolideret containerindustri ender op med at blive ulempe for APM Terminals, som får nogle langt stærkere modparter og derfor sværere vilkår at tjene penge i.

A.P. Møller-Mærsk fik et samlet resultat efter skat for andet kvartal på minus 264 millioner dollar, svarende til 1,7 milliarder kroner.

Også Maersk Tankers-divisionen trækker ned med et underskud på 483 millioner dollar (knap 3,1 milliarder kroner). Det skyldes store nedskrivninger i værdien af selskabets tankskibe.

/ritzau/