Pepsico mærker coronakrisen, men klarer sig betydeligt bedre end frygtet hos analytikerne.

Pepsico, der er en stor spiller inden for sodavand og snacks i specielt Nordamerika, har klaret andet kvartal betydeligt bedre end frygtet.

Det viser regnskabet, der er offentliggjort mandag.

- Jeg er meget tilfreds med den måde, vores organisation har beskyttet vores samarbejdspartnere på og leveret til forbrugerne i disse utroligt svære tider.

- På trods af store udfordringer på grund af Covid-19-pandemien har vores forretning klaret sig relativt godt i kvartalet med en betydelig modstandsdygtighed i det globale snackmarked, skriver administrerende direktør Ramon Laguarta i regnskabet.

I andet kvartal omsatte Pepsico for 15,9 milliarder dollar - omkring 106 milliarder kroner. Det er et fald på cirka en halv milliard dollar sammenlignet med samme periode sidste år.

Resultatet er da også faldet til 1,6 milliarder dollar mod 2,0 milliarder dollar i andet kvartal 2019.

Begge dele er dog noget bedre end forventet af aktieanalytikerne, der ifølge Bloombergs estimater havde forventet en omsætning mellem 15,05 og 15,74 milliarder dollar.

Det er specielt på drikkevaresiden, det er gået tilbage. Her er omsætningen faldet med omkring 400 millioner dollar i kvartalet i Nordamerika.

Coronakrisen og de mange hjemmekarantæner har dog været med til at udløse en stigning i omsætningen hos både chips-divisionen Frito-Lay og snack-divisionen Quaker Foods.

- Forretningsmiljøet er dog fortsat meget volatilt, og der er meget usikkerhed om længden og de langsigtede effekter af pandemien, skriver Ramon Laguarta.

Den usikkerhed gør, at Pepsico ikke tør komme med forventninger til hele året.

/ritzau/