Både flere arbejdsdage og gunstige valutakurser øger omsætning hos Rockwool i første kvartal

København. Flere arbejdsdage og gunstige valutakurser hæver omsætningen hos isoleringsvirksomheden Rockwool i første kvartal. Salget steg 8,1 procent i forhold til samme kvartal i 2016 til 534 millioner euro.

Resultat før skat landede på 44 millioner euro mod 40 millioner euro i samme periode sidste år. Det oplyser selskabet i kvartalsregnskabet, som altså præges af påskens sene placering i år.

I lokal valuta steg salget seks procent. Men takket være gunstig kurs for især russiske rubler og i mindre grad canadiske dollar lander omsætningsvæksten på 8,1 procent, når der regnes i euro, skriver Rockwool.

Topchef Jens Birgersson konstaterer med tilfredshed, at fremgangen gælder alle Rockwools markeder. Heraf er Vesteuropa det største, fulgt af Nordamerika og Østeuropa.

Den største udfordring fremover er at kompensere for højere råvareomkostninger, siger han. Det er særligt indkøbspriserne på bindemidler, kemikalier og koks, der er steget.

Rockwool har tidligere varslet prisstigninger for kunderne. Men det er endnu ikke slået igennem i første kvartal.

- Vores resultater ville have været bedre, hvis vi havde fået indført prisstigningerne i dette års første kvartal, siger Jens Birgersson til Ritzau Finans.

- Men i denne industri er første kvartal det mindste i løbet af året, og overkapaciteten er den største. Derfor har vi brugt kvartalet til at opbygge lagre og annoncere priser, og når vi så træder ind i andet og tredje kvartal, så vil priserne begynde at stige.

/ritzau/