Der var færre passagerer hos SAS i november. Men de betalte mere for flyveturen.

København. SAS havde lidt færre passagerer i november i forhold til samme måned sidste år. Til gengæld betalte passagerne mere for billetterne i år. Det viser selskabets trafiktal for november.

En kampagne for SAS' 70 års jubilæum sidste år, der betød flere passagerer og lavere priser, påvirker sammenligningsgrundlaget, konkluderer selskabet.

2,3 millioner passagerer valgte at flyve med SAS i november. Det var 4,8 procent færre end i samme måned året før. SAS fremhæver samtidig, at tallet er to procent højere end i november 2015.

Den valutajusterede yield, der dækker over omsætningen per fløjet passagerkilometer, steg til gengæld ni procent fra november sidste år.

Ifølge Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank, tegner tallene godt for SAS.

- Selv om det ser lidt dramatisk ud, er det meget som ventet. SAS kørte jo sin 70 års fødselsdagskampagne sidste år, hvor man sænkede priserne på billetter kraftigt, og det gav rigtig mange passagerer i flyene.

- Det ser vi den modsatte konsekvens af nu, hvor der er færre passagerer, men til gengæld betaler de noget mere for at flyve, siger Jacob Pedersen til Ritzau Finans.

Jacob Pedersen peger på, at knækkede konkurrenter i luftfartsbranchen kommer SAS og også konkurrenten Norwegian til gode.

- Man er hjulpet i øjeblikket af Monarchs konkurs, Air Berlins forsvinden, og at Ryanair trods alt har neddroslet deres trafikprogram lidt, i forhold til hvad de oprindeligt havde ventet på grund af pilotproblemer.

- Spørgsmålet er, hvor længe det varer ved. Der er grund til at vente, at de næste måneder også vil vise en fin udvikling, men om det varer hele vintersæsonen ud, er jeg mere forsigtig med at anslå, siger Jacob Pedersen til Ritzau Finans.

/ritzau/