Det er ikke undersøgt grundigt nok, hvorvidt der er givet ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen.

EU-Kommissionens vurdering af mulig ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen er i bedste fald "utilstrækkelig" og "unøjagtig".

Det slår EU-Domstolen torsdag fast. Den annullerer kommissionens godkendelse af finansieringen, som ifølge to færgeselskaber er ulovlig.

- Kommissionen har således tilsidesat sin forpligtelse til at indlede den formelle undersøgelsesprocedure, hedder det i en skrivelse fra domstolen.

Desuden fremgår det, at kommissionen ikke kunne erklære de omhandlede statsgarantier forenelige med det indre marked uden at kende betingelserne for anvendelsen af disse.

- Kommissionen har således begået en retlig fejl og udøvet et åbenbart urigtigt skøn, skriver domstolen.

EU-Kommissionen skal nu se på sagen igen. Det samme bestemte domstolen tidligere på året i en lignende sag om statsstøtte til Øresundsbroen.

Den danske stat yder støtte til planlægning, opførelse og drift af den faste forbindelse under Femern Bælt.

Scandlines og Stena Line, der driver færgeforbindelser til Tyskland fra henholdsvis Danmark og Sverige, har klaget over en lang række forhold.

EU-Kommissionen har tidligere godkendt hele støttemodellen. Den har konkluderet, at der ikke er tale om ulovlig statsstøtte. Men det er forkert, mener færgeselskaberne.

Kommissionen har desuden ifølge Scandlines og Stena Line begået fejl i forskellige vurderinger. Nogle anklager afvises af domstolen.

Femern A/S, der er selskabet bag den faste forbindelse til 52,6 milliarder kroner, er forberedt på, at det kan koste statsgarantier. I hvert fald i en periode.

- Vi har forberedt os på de mulige udfald af dommen og sikret os adgang til den fornødne likviditet til fordelagtige låneomkostninger, siger finansdirektør Allan Christensen i en skriftlig kommentar til Ritzau.

Scandlines giver i en skriftlig kommentar udtryk for, at dommen er et bevis på "magtarrogance" hos danske myndigheder.

- Systemet har i årevis udvist magtarrogance i forsøget på at tromle en Femern-godkendelse igennem - både i Danmark og i Tyskland - med henvisning til at det var politisk ønskeligt, siger direktør Søren Poulsgaard Jensen.

Selskabet mener, at det er muligt at finde rimelige vilkår for statsstøtte til Femern-forbindelsen.

- Støtten må defineres præcist og realistisk, og den skal være baseret på konsistente antagelser og være sikret mod misbrug, siger han.

Byggeriet af tunnelen mellem Rødbyhavn og Puttgarden begynder efter planen i 2020. Den 19 kilometer lange sænketunnel skal stå færdig i 2028.

/ritzau/