SAS stod til at få et pænt overskud på omkring 700 millioner kroner. Med streg under stod.

For fredagens pilotstrejke bliver katastrofal for luftartsgiganten, hvis den varer meget længere, påpeger flere eksperter.

»Det vil blive meget dyrt for SAS,« siger Sydbanks aktieanalysechef Jacob Pedersen til Ritzau Finans.

Han forventer, at strejken vil koste SAS mellem 53 og 70 millioner kroner. Om dagen.

Står det til troende, vil det skandinaviske luftfartsselskabs forventede overskud være forduftet om blot 10 til 14 dage, hvis de danske, norske og svenske piloter fortsætter med at strejke så længe.

Den vurdering er investeringsøkonom i den svenske investeringsbank Nordnet, Per Hansen, enig i.

»Hvis det er sådan, at strejken er ovre ved midnat, er det en håndterbar krise. Men hvis det varer over weekenden og ind i næste uge, så bliver omkostninger for et trecifret millionbeløb hurtigt aktuelt,« siger han til TV 2.

Både de danske, svenske og norske SAS-piloter påbegyndte fredag en strejke, fordi deres forhandlinger med ledelsen om løn og vagtplaner er brudt sammen. Og det får store konsekvenser for flypassagererne.

SAS er ramt af massevis af flyaflysninger på grund af en pilotstrejke. Den kan blive meget dyr for luftfartsselskabet påpeger eksperter. (Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix)
SAS er ramt af massevis af flyaflysninger på grund af en pilotstrejke. Den kan blive meget dyr for luftfartsselskabet påpeger eksperter. (Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix) Philip Davali

Strejken betyder, at 673 flyvninger bliver aflyst fredag. Det påvirker ifølge SAS 72.000 passagerer. Fortsætter strejken henover weekenden bliver tallet langt højere.

Jacob Pedersen, som har fulgt SAS gennem 15 år, er hård i sin kritik af piloternes ageren under lønforhandlingerne.

»Piloternes magt i forhold til at kunne smadre selskabets indtjening har jeg ikke set tilsvarende i andre virksomheder, som jeg har dækket,« siger Jacob Pedersen til branchemediet Check-in.

Det er ifølge Jacob Pedersen nødvendigt for SAS at være mere fleksible end sine konkurrenter, fordi luftfartsselskabets skandinaviske piloter typisk tjener mere end flere af konkurrenternes. Derfor mener analytikeren, at SAS' krav om mere fleksibilitet til at koncentrere piloternes arbejdstimer, når der er kunder i butikken - altså i ferieperioderne - er rimeligt.

Det er piloterne bestemt ikke enige i. De mener, at deres arbejdsforhold er urimelige.

»I SAS er det sådan, at stort set alle piloter arbejder sådan, at de ikke aner, hvornår de har fri. De får skema 14 dage før, det træder i kraft, og man kan arbejde op til syv weekender i træk. Vi har fuldstændig rimelige krav,« siger næstformand Henrik Thyregod til DR.

Piloterne forlanger også lønstigninger. SAS skulle være klar til at tilbyde en lønforhøjelse på 2,3 procent, mens der går forlydender om, at piloterne forlanger 13 procent mere i lønningsposen.

I alt er 1.409 piloter udtaget til strejken. 372 i Danmark, 545 i Norge og 492 i Sverige.