Selvom SAS natten til tirsdag kunne sætte signatur på en aftale med sine strejkende piloter, er selskabets kvaler langtfra ovre ifølge Sydbanks luftfarts- og aktiechefanalytiker, Jacob Pedersen.

I stedet kan SAS-ledelsen og topchef Anko van der Werff straks kaste sig over at overbevise to andre grupper: Leasingselskaber, der har penge til gode, og fritidsrejsende, der er blevet skræmt væk af strejken.

»SAS' problemer er overhovedet ikke løst,« siger Jacob Pedersen.

»Et er det økonomiske tab. Noget andet er, hvordan man genvinder tilliden fra fritidsrejsende, som har masser af andre muligheder end SAS, når de skal ud at flyve.«

SAS skal fremover forsøge at hive flere ferierejsende ind i flyene. Derfor er det ifølge Jacob Pedersen centralt at genvinde tilliden fra rejsende, der enten har fået aflyst en afgang, eller har fået sved på panden over udsigten til en SAS-billet.

Derudover er der også stadig brikker, der skal falde på plads i selskabets redningsplan.

»Den næste puslespilsbrik, der skal falde på plads i det her redningspuslespil, det er forhandlingerne med kreditorerne. De långivere, som har lånt SAS penge, vil man gerne have til at slå en streg over gælden, siger Jacob Pedersen.

En central gruppe i det spørgsmål er de leasingselskaber, som har lejet deres fly ud til SAS, og som har penge til gode.

»Leasingselskaberne kan jo principielt bare sige til SAS: 'Jamen, hvis I ikke vil betale det, der står i aftalerne, så tager vi bare flyene igen. Det er jo vores, og vi kan sagtens leje dem ud til nogle andre, der vil betale mere, end I vil'.«

»I øjeblikket står flyselskaberne jo på nakken af hinanden for at få flere fly,« siger luftfartsanalytikeren.

Til gengæld har SAS' ageren under forhandlingerne med piloterne givet Jacob Pedersen tro på, at SAS har løst en anden del af sin redningsplan.

Gennem forløbet har SAS troligt orienteret sit bagland om forhandlingerne. Det giver Jacob Pedersen grund til at tro, at der er nogle investorer, som er klar til at træde til med penge:

»Der er ingen tvivl om, at pilotforhandlingerne også har vist os, at der er investorer derude. Der er investorer, der vil hjælpe SAS gennem den her konkursbeskyttelsesproces i USA og vil investere i selskabet bagefter.

Det er måske noget af det vigtigste set ude fra.

Men det kræver at SAS kommer i mål med at få bragt gælden ned og andre medarbejdergrupper om forringelser,« siger han.