Der er ikke overraskende at Fona er havnet i den nuværende situation. Sådan lyder det fra detailhandelseksperten Bruno Christensen, efter elektronikkæden i dag, mandag, oplyste den var gået i betalingsstandsning.

Fona har nemlig ikke kunnet konkurrere med de store spillere på markedet som for eksempel Elgiganten og Power.

»Det er ikke overraskende. Fona har de seneste år været presset på konkurrenceevnen, og med de resultater med store underskud, som kæden har kunnet præsentere de seneste år, er det her en uundgåelig følge,« lyder det fra Bruno Christensen, der har beskæftiget sig med dansk- og international detailhandel siden 1957.

Fona er en dansk butikskæde, der har eksisteret siden 1926, som sælger elektronik, film, spil og køkkenudstyr. Mandag formiddag sendte virksomheden en pressemeddelelse ud til offentligheden, hvori der stod, at Fona er gået i betalingsstandsning på grund af dårlig økonomi.

Betalingsstandsningen kommer ikke umiddelbart til at betyde noget for kunderne, der stadig vil kunne købe, returnere og få udleveret varer.

Må tænke hele idéen om

Ifølge Bruno Christensen er det ikke kun prisudviklingen, der har været en udfordring for Fona.

Også kædens butiksplaceringer nævnes som en af de centrale årsager til, at Fona er havnet i den nuværende situation.

»Den type af butikker, som vi har set de seneste år, som blandt andet Elgiganten og nu også Power har stået i spidsen for, nemlig varehusene, har et gigantisk udvalg oven i de lave priser. Så det er også Fonas placeringer med begrænsede kvadratmeter i byerne og dermed begrænsede udvalg, som har gjort, de nu står i denne situation,« fortæller han.

Af samme årsag mener han også, at man i fremtiden vil se en anden form for Fona end den, man kender i dag:

»Udefrakommende investorer vil næppe gå ind i det Fona, vi kender i dag. De vil erkende, at det koncept, man har, ikke er godt nok.Det er et mere varehuslignende koncept, der skal udvikles, hvis man skal have en chance mod Elgiganten og Power.«