Hollandske Heineken, der er verdens næststørste bryggeri, havde fremgang i alle verdens regioner i 2018.

Det hollandske bryggeri Heineken havde fremgang i 2018, hvor et stigende salg hjalp med at trække overskuddet op.

Salget af øl og andre våde varer steg med 6,1 procent til 167,7 milliarder kroner.

Det viser Heinekens årsregnskab, der er offentliggjort onsdag morgen.

Heineken står ud over øl af samme navn bag øl af mærket Tiger og Strongbow-cider, men har samlet mere end 300 forskellige mærker.

I regnskabet fremhæver administrerende direktør Jean-François van Boxmeer, at salget af Heineken steg med 7,7 procent i løbet af året. Det er den største fremgang i et årti.

Det hollandske bryggeri nævner desuden, at det er lykkedes med at sælge flere produkter i den lidt højere prisklasse, hvilket også er en strategi, som danske Carlsberg har arbejdet efter de seneste år.

Blandt andet melder Heineken om et godt salg i Brasilien, Sydafrika, Rusland, Storbritannien, Nigeria, Polen og Tyskland.

Heineken er verdens næststørste bryggeri bag belgiske Anheuser-Busch InBev - kendt som AB InBev. Carlsberg er nummer tre på markedet.

Det stigende salg hos Heineken har også smittet af på indtjeningen i årets løb.

Overskuddet på bundlinjen - resultatet, når alt er betalt - voksede med knap 13 procent til 18,1 milliarder kroner.

For 2019 forventer Heineken, at salget vokser, og at indtjeningen stiger med nogle få procent.

Heineken satser på at kunne sælge flere øl til højere priser, og at forbrugerne i stigende grad har appetit på drikkevarer i de højere prisklasser.

Heineken brygger i 70 lande verden over. Selskabet har 85.000 ansatte i hele verden.

/ritzau/