Flere købte Orange-billetter hos DSB. Togselskabet har ingen ambitioner om at hæve billetpriserne igen.

Antallet af solgte Orangebilletter er næsten fordoblet for DSB i 2019. Alligevel er passageromsætningen faldet med 112 millioner kroner i 2019.

Nedgangen skyldes en lavere gennemsnitspris på rejser over Storebælt, hvilket primært er drevet af et øget udbud af Orange- og Orange Fri-billetter. En Orange-billet er oftest billigere billetter uden for myldretiden.

Det er dog ikke et mål for DSB at hæve priserne igen.

- Vi er i sidste halvdel af 2019 lykkedes med at tage markedsandele på grund af Orangebilletterne. Selv om vi sænker priserne på billetterne, får vi så mange flere kunder ind, siger administrerende direktør i DSB, Flemming Jensen.

- Vi har ingen ambition om at skrue op for priserne, og vi vil blive ved med at have et stort udbud af Orange-billetter, siger han.

Foruden billigere billetter har DSB sat et mål om at blive CO2-neutral i 2030. Her skal de gamle dieseldrevne toge erstattes af eltoge.

I 2024 venter DSB at sætte de nye eltog i passagerdrift. De kommende år kommer derfor til at være en overgangsfase for DSB.

Indkøbene af eltogene følger planen, og selskabet er klar til at indsætte el-togene, i takt med at Banedanmark elektrificerer jernbanen.

- Vi har stadig nogle år foran os, hvor vi kommer til at genere vores kunder. Vi bliver nødt til at indsætte togbusser, der hvor vi ikke længere kan køre i de perioder, hvor arbejdet foregår, siger Flemming Jensen.

DSB vil i perioderne med togbusser opveje det med flere rabatter til passagererne, forklarer direktøren.

DSB præsenterede i regnskabet et stort underskud på 1,6 milliarder. Det skyldes store nedskrivninger af DSB's fjern- og regionaltog. Da man indgik trafikkontrakten med staten, var den baseret på en større passagervækst, og den kom ikke. Derfor var nedskrivningen nødvendig, forklarer direktøren.

Nedskrivningen har dog ingen betydning for passagererne, slår direktøren fast.

/ritzau/