Togkunder kan nu igen købe billetter hos DSB efter en dag med massive tekniske nedbrud.

København. DSB melder her til aften, at deres salgskanaler igen er i fuld drift.

Det betyder, at man som kunde igen kan gøre brug af salgsautomater, DSB's app og DSB's hjemmeside.

Når togkunderne skal med toget torsdag morgen, burde der ikke være problemer, oplyser selskabet.

Dagen igennem har der været massive problemer, hvor tekniske nedbrud har betydet, at det har været umuligt at købe billetter.

De store elektroniske problemer har ikke haft den store indflydelse på selve togdriften, melder DSB's presseafdeling.

DSB oplyste tidligere på dagen, at det var deres it-leverandør, NNIT, der var medvirkende til det omfattende systemnedbrud.

NNIT oplyser, at deres udfald skyldes et strømudfald onsdag eftermiddag. Klokken 20 onsdag aften var dele af systemerne oppe at køre.

- Flere systemer er kommet op at køre, mens enkelte fortsat er påvirket, herunder systemet til togdisponering, skriver NNIT i en pressemeddelelse.

- Vi er meget opmærksomme på, at dette har konsekvenser for vores kunder og brugerne af disse systemer, siger Ricco Larsen, der er vicepræsident i NNIT.

DSB havde tidligere haft problemer med at få fat i deres togpersonale og informere dem om problemerne med billetkøbet. Onsdag aften var alle blevet informeret.

Tidligere på dagen har der været udført billetkontrol, fordi togpersonalet ikke var orienteret om problemerne. Derfor kan kunder have oplevet at få en afgift for manglende billet.

I så fald vil afgiften blive refunderet, hvis man kontakter DSB's Kundecenter.

/ritzau/