Det er gået hastigt tilbage for Coops resultater i 2016. Blandt andet Fakta-kæden klarer sig skidt.

København. Coop, der ejer kendte dagligvarekæder som Fakta, Brugsen og Irma havde et ræddeligt 2016. Resultaterne faldt markant, og man måtte lukke endnu flere af de Fakta-butikker, der ikke kan løbe rundt.

Coops omsætning er faldet til 44,7 milliarder kroner i 2016 fra 45,2 milliarder kroner i 2015. Driftsresultatet er samtidig barberet til 254 millioner kroner mod 632 millioner kroner året før.

- Resultatet er skuffende isoleret set. Vores vision om at forny Coop og forandre dansk madkultur er intakt. Men vi ser nu, at vi må gå ad flere veje, end vi forventede for tre år siden, skriver administrerende direktør Peter Høgsted i en pressemeddelelse.

Specielt lavpriskæden Fakta lider. Kæden har kostet Coop 100 millioner kroner sidste år.

I året har Coop lukket 27 tabsgivende Fakta-butikker og har postet millioner i opgraderinger af over 100 andre.

Derudover er væksten på markedet for dagligvarer bremset op, der er brugt penge på nye it-systemer og investeret i salg af dagligvarer på nettet.

- Jeg er træt af, at markedet har overrasket os, og jeg er træt af, at vi skal rydde op i vores regnskaber. Men jeg er ikke træt af, at vi bruger flere penge på Fakta og på digitalisering, siger Peter Høgsted til Berlingske Business.

Samme medie skriver, at det også går skidt med Coops satsning på at skabe en bank, Coop Bank.

Den blev stiftet i 2013, og håbet var, at man med dagligvarekædernes store kontakt til millioner af danskere kunne trække dem ind i folden.

Men ifølge Berlingske Business tabte banken 40 millioner kroner i 2016 og har dermed blødt 256 millioner kroner, siden den blev oprettet.

Trods tilbagegange er Coop optimistisk på hele forretningens vegne. Ikke mindst da Coop har købt 50 procent af selskabet Catering Danmark, der skal styrke profilen inden for færdiglavet mad.

- Danskernes madvaner er under hastig forandring. En stadig større andel af måltiderne bliver enten spist på restaurant, som takeaway, som måltidsløsninger købt i supermarkedet eller leveret direkte til hjemmet.

- Med denne investering vil vi stærkere ind på det marked, skriver koncerndirektør Jens Visholm.