Black Friday er et helt specielt udsalg, der får danskerne til at bruge af opsparingen, mener forbrugerøkonom.

København. 25 procent rabat på alt i butikken. Halv pris på køleskabe. Stort udsalg hele dagen.

Black Friday har atter meldt sin ankomst, og butikker over hele landet bugner fredag med tilbud og tilbudsjægere. Det er den dag på året, hvor danskerne bruger allerflest penge.

Mens nogle af forbrugerne sparer andre steder i løbet af året for eksempel på maden, så gælder det for de fleste, at de bruger flere penge, end de ellers ville have gjort, mener forbrugerøkonom i Nordea Ann Lehmann Erichsen.

- Danskerne har mange penge at bruge af, som de har sparet op. De har råd til at forbruge, og hvis de synes, de gør et rigtig godt køb på udsalg, så gør det ikke noget, de bruger af opsparingen, siger Ann Lehmann Erichsen.

Hun mener, at der igen i år bliver sat rekord i forbruget på Black Friday, og omsætningen forventes at runde to milliarder kroner.

- Der er udsalg og tilbud hele året rundt, men Black Friday kan noget, andre udsalg ikke kan. Der er udsalg på alt fra køkkener og vaskemaskiner til høje hæle. Der er tilbud på mange flere ting, end vi normalt ser på udsalg.

- Vi ser også på Black Friday, at varer, der normalt aldrig bliver sat ned, netop på denne ene dag har en rabat på op til 25 procent, siger Ann Lehmann Erichsen.

En undersøgelse, Gallup har lavet for Nordea, viser, at 26 procent vil jagte tilbud på Black Friday i år.

11 procent vil købe noget, de i forvejen har planlagt, mens 13-14 procent vil handle impulskøb.

Netop impulskøbene får Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at advare forbrugerne.

- Vi kender alle sammen det med at blive grebet af udsigten til at gøre et udsalgskup, og halvdelen af os impulskøber, når vi er på udsalg. Men måske er udsalgskuppet slet ikke et kup.

- Det er altid en god idé at tjekke, om der er bedre alternativer, før man køber, siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels Beier.

/ritzau/