En ny undersøgelse, der stammer fra Loyalty Group, hvor 4100 danskere er blevet spurgt ind til deres loyalitet og tilfredshed med deres primære indkøbsbutik, er blevet offentliggjort.

Og vinderen af tilfredshedsundersøgelsen er slet ikke dansk. Det er derimod den norske discountkæde Rema 1000, som er den bedste, hvis man skal tro undersøgelsen.

Det skyldes ifølge Lars Jepsen, researchchef i Loyalty Group, Rema 1000's fokus på den nære kundeoplevelse og konkurrencedygtige priser:

'Rema 1000's koncept med den lokale købmand med et stærkt bagland, der sikrer de rigtige produkter til konkurrencedygtige priser, har været en succes i Danmark. Rema 1000 har forstået, at den nære kundeoplevelse er det punkt, hvor kæden kan differentiere sig væsentligt i forhold til de andre discountkæder. Den gode kundeoplevelse går hånd i hånd med den gode indtjening, og Rema 1000 er i dag en af de mest rentable dagligvarekæder på det danske marked,' udtaler han i en pressemeddelelse.

Forretningerne er i undersøgelsen blevet målt ud fra syv områder: tilgængelighed, servicekvalitet, produktkvalitet, værdi for pengene, tillid, økologi og image.

Lige efter Rema 1000 ligger tyske Lidl, Superbrugsen og Kvickly. I bunden ligger Netto og Fakta.

Ifølge TV 2, der har talt med Lars Jepsen, skyldes det, at Fakta i undersøgelsen har den ringeste produktkvalitet. Netto har derimod den laveste tillid fra deres kunder.

Netto, Bilka og Føtex' placering i undersøgelsen skyldes i høj grad deres placeringer i kategorien 'tillid'. Forklaringen på den lave tillid skyldes, at priserne ved kassen tilsyneladende ikke altid matcher dem, som kunderne oplever, når de lægger varen i indkøbskurven.