Den danske supermarkedskoncern, Dansk Supermarked Group, skifter navn. Fremover kommer koncernen - der blandt andet har Netto, Bilka, Føtex og Salling under sin paraply - til at hedde Salling Group.

Det oplyser Dansk Supermarked Group i en pressemeddelelse.

Navneskiftet sker efter at Salling Fonden i slutningen af 2017 blev eneejer af Dansk Supermarked Group efter at have påbegyndt opkøbet af virksomheden tre år tidligere.

»Med Salling Group vender vi på mange måder tilbage til vores rødder og hylder vores oprindelse. Vi er stolte af det, som Ferdinand og ikke mindst Herman Salling skabte, og som vi nu viderefører endnu tydeligere i Salling-navnet med ambitionen om at sikre en ledende, langsigtet og levedygtig dansk detailvirksomhed,« siger Jens Bjerg Sørensen, bestyrelsesformand i Købmand Herman Sallings Fond, i pressemeddelelsen.

Dansk Supermarked har heddet Dansk Supermarked siden 1964, hvor A.P. Møller - Mærsk blev medejer. Supermarkedskædens historie startede dog langt tidligere, da Hermann Salling åbnede en manufakturhandel i Aarhus i 1906 og siden et stormagasin i 1948.

Han åbnede den første Føtex i 1960 og stiftede Jysk Supermarked, som A.P. Møller - Mærsk altså købte sig ind i fire år senere. Siden 2014 har A.P. Møller - Mærsk dog solgt ud af sin ejerandel til Salling Fondene, der nu er eneejer.

Koncernen havde i 2017 en omsætning på små 60 milliarder kroner og driver blandt andet 1.500 føtex-, Bilka- og Netto-butikker. I dag beskæftiger Salling Group sig med meget mere end driften af fysiske supermarkeder. Den danskejede koncern driver også stormagasiner, nethandel blandt andet via online markedspladsen Wupti og er aktiv inden for måltidskasser med Skagenfood og udespisning med Starbucks og Carl's Jr. i Danmark.

Navneskiftet til Salling Group træder i kraft 1. juni. I forlængelse af navneskiftet får koncernen et nyt logo.

Salling Group har i alt 51.202 ansatte, svarende til 26.568 fuldtidsårsværk.