Analyse peger på uudnyttet potentiale for dansk tøjeksport, der er vokset med 18 procent over fire år.

København. Dansk modetøj er i høj kurs i udlandet.

De seneste fire år er den danske tøjeksport vokset 18 procent. Det viser en analyse fra revisions- og konsulenthuset Deloitte ifølge Jyllands-Posten.

Danske virksomheder solgte sidste år modetøj, sko og smykker til udlandet for 27,4 milliarder kroner.

De største eksportmarkeder er Skandinavien og Tyskland.

Men der er mere at komme efter, konkluderer analysen.

- Privatforbruget og samfundsøkonomien ventes at stige markant i flere store lande, hvor dansk eksport endnu er lav, og mulighederne er mange, siger partner hos Deloitte Morten Gade Steinmetz.

En af producenterne, modeselskabet NN07, har fulgt rådet og vendt blikket mod fjernere markeder.

Og det har givet resultater.

- De skandinaviske lande er et samlet hjemmemarked for os. Men for at vokse og samtidig gøre virksomheden mindre afhængig af enkelte markeder har vi lagt en international strategi.

- Den giver nu resultat, så vi kan holde en samlet tocifret vækstrate, siger direktør Tommy Holte.

I brancheorganisationen Wear, der hører under Dansk Erhverv, ser direktør Nikolai Klausen et stort uudnyttet potentiale:

- Man har i mange år haft fokus på hjemmemarkedet og nærområderne Norge og Sverige.

- Men i takt med at eksporten til Tyskland har været stigende, har flere fået blod på tanden til at komme ud på andre markeder, siger Nikolai Klausen til Ritzau.

Og det behøver ikke være fjerne eksotiske markeder, danske virksomheder skal fokusere på.

- Eksempelvis er Frankrig, Spanien - og også Italien - stort set uopdyrkede markeder for dansk mode, siger Nikolai Klausen.

Men det kræver, at man har de rette folk, og at man har tålmodighed til at vente på, at investeringen tjener sig ind, understreger han.

Det bør ifølge direktøren være et mål i branchen at fordoble eksporten i løbet af de kommende fem år.

- Jeg tror, der ligger meget mere og venter, og jeg kunne godt tænke mig, at vi fordobler eksporten over de næste fem år, så vi rammer de 50 milliarder kroner.

Modebranchen er Danmarks femtestørste eksporterhverv.

Branchen er præget af få store virksomheder med giganten Bestseller i spidsen. Ti virksomheder står for op mod 90 procent af omsætningen.

Den danske modebranche samles den kommende uge i København til den halvårlige modeuge, Copenhagen Fashion Week.

/ritzau/