Novos Nordisks guldrandede bløderforretning står til en ordentlig omgang stryg, hvis schweiziske Roche som ventet allerede næste år kan lancere en ny blødermedicin, der kan vende op og ned på markedet.

Midlet fra Roche har vist lovende takter og giver patienterne flere fordele, da det både er lettere og langt mindre smertefuldt at tage end de midler, der i dag findes på markederne.

Hos Novo Nordisk erkender finansdirektør Jesper Brandgaard, at det danske selskabs bløderdivision kommer under hårdt pres, hvis schweizernes middel som ventet stryger igennem de amerikanske sundhedsmyndigheders nåleøje.

»Omkring halvdelen af vores Novoseven-forretning vil være udsat, hvis det middel kommer igennem og bliver godkendt. Nu kommer det ikke ud i hele verden på én gang, så det bliver nok en gradvis påvirkning, men det er klart, at fra 2018 og i årene efter kan der være en negativ påvirkning,« siger Jesper Brandgaard.

Blødermedicinen Novoseven solgte i 2015 for lidt mere ti mia. kroner og udgør i dag næsten 95 pct. af det samlede salg i Novos hæmofiliforretning.

Novo omsatte sidste år for knap 108 mia. kr., hvilket betyder, at bløderforretningen blot udgør ti pct. af det samlede salg. Til gengæld er bløderdivisionen den absolut mest lukrative del af Novos butik.

Det betyder kort fortalt, at det relativt set gør mest ondt på Novo Nordisks bundlinje, når selskabet mister omsætning i sin hæmofilidivision.

​Novo på vej med ny medicin

Novo har selv et middel på vej, der minder om det, som Roche nærmer sig markedet med, men det danske selskab må se i øjnene, at det er nogle år bagud i forhold til schweizerne.

»Vi prøver også at lave en antistofbaseret behandling af hæmofilipatienter. Der har vi vores eget produkt, der hedder Concizumab, som dog ligger meget tidligere i den kliniske pipeline. Vi skal ind i begyndelsen af 2020erne, før vi kan få det på markedet,« siger Jesper Brandgaard.

Finansdirektøren påpeger, at Novo har stor tiltro til sine egne lægemiddelkandidater i hæmofiliforretningen, mens han samtidig understreger, at selskabets nyeste blødermedicin, Novoeight, har fået en flyvende start.

Der er dog det lille men med det middel, at Novo er blevet fanget i en heftig patentstrid i USA, der kan ende med, at Novoeight risikerer at blive blokeret fra det amerikanske marked.

Berlingske Business kunne i midten af marts fortælle, at Novo Nordisk står til at tabe patentsagen, som konkurrenten Baxalta har anlagt, da en kommissionsdommer på forhånd har konkluderet, at Novo efter hendes opfattelse har begået patentbrud og dermed overtræder amerikansk lovgivning. Den endelige afgørelse falder dog først til efteråret.

»Det er en udfordrende situation i forhold til USA. Vi mener ikke, at vi har overtrådt nogen patenter, men det er op til de retslige instanser at afgøre det. I økonomiske termer udgør salget af Novoeight i USA ikke de store beløb, så det er ikke noget, jeg ligger søvnløs over om natten. Jeg synes dog bestemt, at det er bekymrende, hvis de amerikanske patienter, der er under behandling med Novoeight, pludselig ikke kan få adgang til produktet,« siger Jesper Brandgaard.

Juridisk slagsmål med USA

Patentstriden med Baxalta er ikke Novos eneste armlægning med amerikanske jurister, når det gælder produkter i hæmofilidivisionen. I sidste uge kunne Novo i forbindelse med sit kvartalsregnskab fortælle, at det amerikanske justitsministerium i forening med statsanklageren fra staten Washington har besluttet sig for at sætte det danske selskab under kritisk lup.

De amerikanske myndigheder har bedt Novo Nordisk om at udlevere en lang række oplysninger, der skal kortlægge, om Novo har ydet ulovlig økonomisk støtte til patienter, som er underlagt offentlige forsikringer i USA.

Jesper Brandgaard mener ikke, at Novo har foretaget sig noget forkert i den sag, men tager alligevel højde for, at de amerikanske myndigheder kan finde på at lange en bøde over disken.

»Når myndigheder spørger om sådan noget, så ved vi også godt, at det, de har for øje, er at prøve at se, om vi har gjort noget forkert. Og hvis vi har det, så vil der ifalde os en bøde. Det er jo en indbringende forretning i sig selv for den amerikanske stat,« sagde Jesper Brandgaard til Berlingske Business i sidste uge.