Det islandske surmælksprodukt skyr har gået sin sejrsgang i de senere år og blevet meget populær blandt danskerne.

Hos Løgismose Meyers forventer eksportansvarlig René Boysen, at der er mange penge at hente på morgenmadsproduktet i udlandet - særligt i Tyskland og Frankrig vil man satse på.

Det fortæller han til Fødevarewatch.

»Vores omsætning uden for Danmark er beskeden i dag, men det har overrasket alle, at vi så hurtigt kom i gang i Frankrig. Vi har lagt en plan om, at vi inden for fem år skal have en trecifret millionomsætning på eksportmarkedet,« siger han.

Boysen blev ansat for et års tid siden, og det er en aftale med en fransk grossist, der har gjort virksomheden særdeles positiv for fremtiden på det franske og tyske marked. Allerede nu arbejder man på at udvide sortimentet til de tyske og franske kunder. Han nævner heriblandt deres brød, mel og charcuteri.

Den kapitalfondejede virksomheds administerende direktør Tørk Eskild Furhauge vurderer også, at der er et stort potentiale i udlandet. Alene Løgismose-navnet symboliserer noget stærkt - en fordel. Han mener, at ø'et i navnet fortæller kunderne, at det stammer fra Norden, og det er positivt.

Rene Boysen forklarer også, at man har valgt at tilføje en geyser på deres udenlandske skyrprodukter for at vise, hvor produktet har sin oprindelse.

I november 2014 opkøbte den britiske kapitalfond IK Investment Partners virksomhederne Meyer og Løgismose for et trecifret millionbeløb. Rygterne gik på, at kapitalfonden måtte lægge omkring 700 millioner kroner for de to virksomheder. Claus Meyer og Jacob Grønlykke fra Løgismose beholdt hver 20 procents ejerskab og blev en del af bestyrelsen ved opkøbet.