Coop lancerer en ny og massiv satsning – som samtidig antyder et markant retningsskift.

Der vil således være åbningsfest hver fredag frem mod jul mindst et sted i landet.

I løbet af november og december bliver der nemlig åbnet i alt 22 nye Coop 365-supermarkeder rundt om i Danmark.

Langt de fleste af butikkerne findes imidlertid i forvejen som Fakta-supermarkeder, så satsningen er også et klart tegn på noget andet:

At Coop satser på det nye discountkoncept Coop 365 på Faktas bekostning.

»Vi har stille og roligt åbnet Coop 365-butikker løbende siden sidste år, mens vi testede konceptet. Nu er vi snart klar til at markedsføre vores nye, grønne discountkæde. Derfor intensiverer vi de næste måneder arbejdet i Coop 365 med en stor portion åbninger, der skal komme kunderne til gavn og gøre os skarpere på de sidste finjusteringer,« siger kædedirektøren i Coop 365 og Fakta, Thomas Nielsen, i en pressemeddelelse.

Kun én af de nye Coop 365-supermarkeder er helt nybygget.

Det drejer sig om et supermarked, som ser dagens lys i Gartnerbyen i Odense.

I byer som Horsens, Stege og Skive bliver Fakta-butikker lavet om til Coop 365.

Ved udgangen af 2021 vil der være 70 Coop 365-butikker i Danmark – et tal, Coop forventer vil stige yderligere de kommende to år.

Tilbage i marts bekræftede kommunikationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen, over for B.T., at supermarkedsgiganten ville satse på Coop 365 fremover.

Det understreges blandt andet af, at den officielle holdning i Coop er, at man ikke åbner nye Fakta-butikker. Skal man åbne en lavprisbutik, er det en Coop 365.

»Det går rigtig godt med de (på daværende tidspunkt, red.) 28 Coop 365-butikker, og derfor er der også flere i støbeskeen. De er pænere, de har større udvalg, og så betyder vores partnerprogram, at butikscheferne får større frihed og mulighed for at tjene flere penge,« sagde Jens Juul Nielsen.

»Jeg vil ikke benægte, at det peger i retning af, at Coop 365 bliver vores satsning på lavprismarkedet,« fortsatte han.