Hov, giv os lov at afspille artiklen. Den er klar, når du har klikket 'Tillad alle'
Coop lukker kæderne Kvickly, SuperBrugsen og Irma og samler butikkerne under navnet Coop.
Det sker som led i en større omlægning af dagligvarekoncernen, hvor 600 medarbejdere står til at miste jobbet.
Det skriver koncernen selv i en pressemeddelelse.
Ændringen sker i et forsøg på at skære koncernen til i et hårdt trængt marked.
De første butikker i den nye store kæde åbner efter sommerferien i år.
Resten af de tre kæders butikker skal sammen med de lokale Dagli'Brugsen-butikker samles under navnet 'Brugsen'.
»Vi står midt i en tid, som vi aldrig har oplevet før i hverken branchen eller Coop,« siger koncernens administrerende direktør, Kræn Østergård Nielsen.
»Efter at have leveret rekordresultat i 2020 og rekordomsætning i 2021 har vi set en ekstrem ændring i kundernes indkøb det seneste år, hvor de flytter mere indkøb over i discount og generelt køber færre og billigere varer.«
Ændringerne betyder altså et farvel til Irma, SuperBrugsen og Kvickly som selvstændige butikker.
Af de 65 Irma-butikker bliver de ni største lavet om til den nye Coop-kæde, 28 til 365discount og de 11 mindste til Brugsen. 17 Irma-butikker lukker.
»Det er en beslutning, der smerter os dybt. For vi har enorm respekt for den stærke kultur i Irma, den enestående medarbejder-indsats og de mange kunders loyalitet og varme følelser for kæden,« siger kædedirektøren hos Coop, Kræn Østergård Nielsen, som dog også tilføjer:
»Men vi må desværre konstatere, at markedsgrundlaget ikke længere er til stede for Irma som selvstændig kæde: Kunderne går mere og mere i discount, og Irma har større og større underskud. Samtidig er kæden nede i en størrelse, hvor det gør det vanskeligt at udvikle unikke varer, som er et af kædens særpræg,« siger Kræn Østergård Nielsen.
Ændringerne får også konsekvenser for online-bestillingen.
Coop.dk MAD, der leverer dagligvarer hjem til døren, stopper ved udgangen af februar.
Ifølge koncernen skyldes det, at der endnu ikke er en forretningsmodel for online-supermarkeder, der er økonomisk bæredygtig.
Coop.dk Mad har de seneste ti år kørt med underskud.