Cocio Chokolademælk A/S har haft et svært år, når det kommer til salg på det danske marked.

Grunden er ikke overraskende coronakrisen.

Det skriver Finans.

Salget voksede i Sverige og England, men på det vigtigste marked, det danske, så det anderledes hårdt ud.

»Salgsmæssigt har vi haft et lidt svært år i Danmark, hvor vi nogenlunde er stået stille,« siger Rasmus Malmbak Kjeldsen, direktør for mælkebaserede drikkevarer i Arla, som ejer Cocio, til Finans.

Cocio er blevet hårdt ramt af lukningen for grænsehandlen og så det faktum, at danskerne ikke er kommet så meget ud, og derfor ikke har købt så meget på tankstationer.

På trods af et hårdt år på det danske marked endte bruttofortjenesten på 76,8 millioner kroner i 2020 mod 70,3 millioner kroner i 2019, og resultatet efter skat endte på 23,6 millioner kroner mod 19,5 året inden.

Det er et resultat som Rasmus Malmbak Kjeldsen kalder for 'tilfredsstillende', når året har været ramt af covid-19.

Historien om Cocio startede tilbage i 1951, da Anker Pallesen sammen med sin kone startede med at eksperimentere med chokolademælk.

Allerede i 1953 resulterede det i, at Cocio blev solgt i en række pølsevogne i landet.

I 1999 købte Erik Bank Lauridsen Cocio Chokolademælk af det amerikanske Borden Group for 38 millioner kroner. I 2008 solgte han det så sammen med en bekendt til Arla, hvor Cocio blev værdiansat til 360 millioner kroner.