Julen handler om at være sammen, fejre Jesu fødsel og få mandlen.

Så er der selvfølgelig også det med julegaverne, og de kan blive en dyr fornøjelse i år, hvis det er legetøj, der skal under træet. Det skriver Finans.

Det er legetøjsgiganterne Hasbro og Mattel – hvor sidstnævnte blandt andet står bag Barbie – som nu varsler prisstigninger.

Forklaringen skyldes markant højere priser på fragt. En omkostning, hvor en del af regningen nu sendes videre til forbrugerne.

»Vi indførte med succes prisstigninger, som får effekt i løbet af tredje kvartal og giver os en modvægt mod de stigende produktions- og fragtomkostninger i forretningen,« sagde Brian Goldner, Hasbros chef, under en telekonference med aktieanalytikere tirsdag aften.

Her fortalte de ligeledes, at priserne i nogle tilfælde har været på fire gange det normale niveau, når produkterne skal transporteres over havene.

Coronakrisen har ellers været god for begge selskaber, som har solgt mere legetøj end først forventet.

Eksempelvis tror Mattel nu på en omsætningsvækst på 12-14 procent, hvor forventningen tidligere lå nede på 6-8 procent.

Hasbro står blandt andet bag Monopoly-spillene. (Photo by SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
Hasbro står blandt andet bag Monopoly-spillene. (Photo by SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP) Foto: SPENCER PLATT
Vis mere

Alligevel ser man sig nødsaget til at skrue priserne op for at 'bekæmpe' de stigende fragt- og produktionsomkostninger.

Den enes død er som bekendt den andens brød, og hvor Hasbro og Mattel er presset på de stigende fragtomkostninger, ser det godt ud for verdens største legetøjskoncern, Lego.

De forventes ikke i samme grad at blive påvirket, da de selv ejer sine fabrikker, som er placeret flere steder rundt om i verden – heriblandt Mexico og Kina.

Lego regner da heller ikke med at hæve priserne på grund af stigende fragtomkostninger.

»Prisen på legetøj fastsættes på baggrund af en række forskellige faktorer. På nuværende tidspunkt planlægger vi ikke prisstigninger på baggrund af høje fragtomkostninger,« sagde Benjamin Hjorth, Legos pressechef, til Finans i starten af juli.