The European New Car Assessment Programme eller Euro NCAP undersøger hvert år en række bilmodeller og rangerer dem efter sikkerhedsniveau.

Senest har de testet en blanding af 16 nye og ældre bilmodeller i crashtests.

Årsagen til at man gentester ældre bilmodeller er, at Euro Ncap-testen udløber efter seks år.

Det skriver Ekstra Bladet.

Man kan maksimalt få fem stjerner i testen, og det er helt normalt, at de nyere bilmodeller får de højeste karakterer, hvorimod modellerne, som bliver gentestet som regel får frataget stjerner.

Denne gang er der én model, som på historisk vis dumper totalt, fortæller FDMs repræsentant i Euro Ncap til avisen.

»Mest beskæmmende er dog Fiat Punto, som Fiat fortsat holder liv i uden på nogen måde at have opdateret den sikkerhedsmæssigt gennem årene. Gentesten afslører et skandaløst ringe sikkerhedsniveau, hvor noget så basalt som en selehusker kun er standard på førersædet,« siger Søren W. Rasmussen.

Foto: Euro Ncap
Vis mere

»Sikkerhedssystemer fås slet ikke. Derfor får Fiat Punto som den første bil nul Euro Ncap-stjerner. En bil man bør gå langt uden om, og som Fiat ikke kan være bekendt,« slår han fast overfor avisen.

Her kan du se alle crashtests fra Euro Ncap i 2017.