Berlingske Media gav overskud i 2016 efter en stribe markante frasalg. Og 2017 ventes at blive endnu bedre.

København. Efter et blodrødt 2015 er Berlingske Media tilbage i plus i 2016. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse, der kun giver få tal fra regnskabet.

Ifølge meddelelsen faldt omsætningen i koncernen, der blandt andet ejer Berlingske, BT, Weekendavisen og Radio24Syv, med 400 millioner kroner til 1,2 milliarder.

Det store fald i omsætningen skyldes ifølge Berlingske Media frasalg af Midtjyske Medier, Netdoktor og Berlingske Avistryk.

Et underskud på 38 millioner kroner er vendt til et plus på 23 millioner kroner.

Formelt er regnskabet for 2016 ikke offentliggjort endnu, så indtægtsfordelingen kan ikke ses. Administrerende direktør Mette Maix siger dog, at overskuddet ikke kun er fremkommet ved frasalg.

- Der er penge i at sælge nyheder, men vi har også været gode til at arbejde med omkostninger og tilpasse organisationen til den nye virkelighed.

- Det er enormt positivt, at vi har justeret vores betalingsmodeller for både Berlingske, Business og BT samtidig med, at vi har øget trafikken hos alle tre. Salget er dermed øget markant, siger direktøren.

Det store, strukturelle problem hos medierne er, at kunderne forsvinder fra trykte medier, og at annoncetabet ikke kan opvejes af indtægter fra de digitale platforme.

Men hos Berlingske er den tendens altså ved at vende.

- For BT kan salget digitalt nu opveje tabet på print. Så langt er vi ikke med Berlingske endnu, men der er vi heller ikke så langt på rejsen endnu. Hos Weekendavisen har vi vækst i annoncesalget på print, siger Mette Maix.

For 2017 venter Berlingske Media et bedre resultat end i 2016. Og Mette Maix siger da også, at der ikke umiddelbart er flere sparerunder i sigte som dem, der har præget mediet de sidste mange år.

- Overordnet set er der ikke store ændringer eller fyringsrunder forude. Der kan altid være justeringer, men omkostningsbasen er på plads i forhold til, hvordan situationen er nu, siger Mette Maix.

I 2014 blev Berlingske overtaget af belgiske De Persgroep efter skiftende ejerskaber.

De Persgroep omsatte i 2016 for 1,5 milliarder euro og øgede sit resultat marginalt til 117 millioner euro.

/ritzau/