Gennem en sensommer med genåbning og rejserestriktioner har Telia og Telenor gaflet nye mobilkunder.

Trods en coronapræget genåbning af samfundet er det lykkedes teleselskaberne Telenor og Telia at erobre nye mobilkunder på det danske marked, viser de to selskabers regnskaber onsdag.

Telenor har fået 21.000 flere mobilkunder, hvilket mere end opvejer tabet af 2.000 kunder, der har haft internet- og fastnetløsninger hos Telenor.

Dermed er Telenor oppe på 1,674 millioner mobilkunder i Danmark. Det har båret Telenor gennem juli, august og september med et samlet overskud på driften på 259 millioner kroner.

Hos Telia har man også oplevet kundefremgang – omend mere beskeden. Her er der lokket 4.000 nye mobilkunder til.

Den mere beskedne kundefremgang følges af en mindre omsætning. Her peger Telia på særligt to årsager – en strategisk og en coronarelateret.

Telia havde i forvejen gang i en oprydning, hvor der skulle ryddes op i mindre lønsomme produkter.

Den oprydning havde muligvis været sværere at spotte i regnskabet, hvis ikke rejserestriktionerne havde givet Telia en uventet hæmsko.

Når de danske mobilkunder rejser mindre, falder Telias indtægter fra roaming – altså internetbrug i udlandet.

Det er med til at sænke omsætningen, samtidig med at overskuddet falder marginalt til 197 millioner kroner. Men set som en andel af omsætningen er det faktisk højere end samme kvartal sidste år.

Dermed er Telia blevet mere lønsomme.

Med fremgangen har Telia 1,383 millioner mobilkunder, hvis man fraregner Telias salg af løsninger, der bruges mellem to maskiner. Det kan for eksempel være en internetforbindelse i en intelligent skraldespand. Derudover er der 101.000 'maskine til maskine'-kunder.

Mandag kunne et andet teleselskab – 3 – fortælle, at selskabets planlagte kundeboom i tredje kvartal var blevet mindre end håbet som følge af corona.

Teleselskabet 3 har hentet 7.000 nye mobilkunder til i tredje kvartal. Det har dermed en kundebase på 1,457 millioner mobilkunder.

/ritzau/