B.T. vil ikke længere udgive en betalingsavis i løssalg på hverdage, men i stedet satse på gratis udgave.

Mere end 100 år som betalingsavis lakker mod enden for B.T., der fra årsskiftet ændrer sin avismodel.

Fremover vil avisen ikke længere udkomme som løssalg på hverdage, og i stedet vil der blive udgivet en gratisavis.

Siden B.T. og Metroxpress blev slået sammen i 2017, er der blevet udgivet betalingsavisen B.T. og gratisavisen B.T. metro.

Fra årsskiftet vil der kun være en gratis udgivelse på hverdage, mens der fortsat vil udkomme en betalingsavis i weekenderne, som vil udkomme i et større oplag end tidligere.

- Vi er en i branche, hvor tingene udvikler sig hastigt. Sidste år ændrede vi vores virksomhed til at være mere digital, og nu er vi i gang med at tilpasse vores avisudgivelser, siger Michael Dyrby, der er chefredaktør hos B.T.

- Det giver stadigvæk penge på print, men i og med at vi er så digitale, og når vi ser på, hvor udviklingen går hen mod en løssalgsavis som vores, så er det passende at lave en tilpasning af printudgaven nu, siger han.

På hverdage vil man kunne finde avisen i busser, tog og standere på gaden. Abonnenter vil dog fortsat kunne få leveret avisen alle ugens dage.

B.T. udkom første gang i 1916 som betalingsavis, hvor den blev udgivet som en konkurrent til Ekstra Bladet.

B.T. har de seneste år været presset af faldende oplagstal, som har været en generel udfordring for aviser verden rundt, i takt med at flere læser nyheder på nettet.

Michael Dyrby ser det ikke som et nederlag, at B.T. bliver den første danske avis, der tager første skridt mod at sige farvel til betalingsavisen i løssalg - i første omgang på hverdage.

- Overhovedet ikke. Jeg ser det som en styrke, at man viser rettidig omhu og tilpasser sin medievirksomhed til den virkelighed, man rent faktisk lever i.

- Vi ved, at vores læsere er særligt glade for ting, der udkommer i weekenden, så der vil vi lægge et ekstra fokus.

- Samtidig vil vi i hverdagene lægge fokus på det, vi er gode til - at være en gratis avis, der skaber trafik, siger han.

B.T.'s oplag var fra begyndelsen af 1970'erne og frem til begyndelsen af 1990'erne på over 200.000 om dagen, men siden er det gået drastisk ned ad bakke.

De danske aviser har siden 2014 ikke oplyst oplagstal og opgiver i stedet læsertal.

I første kvartal af 2019 havde B.T. 76.000 læsere om dagen på hverdage, hvilket er et dyk på 21 procent på et år. Det viser tal fra analysefirmaet Kantar Gallup.

B.T. har færre læsere end aviser som Information og Kristeligt Dagblad. Om søndagen er B.T.'s læsertal 92.000.

For gratisavisen BT Metro lød læsertallet på 266.000 om dagen. Det er et fald på 42 procent over det seneste år.

B.T. har de seneste år lagt sit fokus på hjemmesiden bt.dk. Ifølge B. T.s egne målinger var der 338 millioner sidevisninger i juli, hvilket er en stigning fra knap 200 millioner for et år siden, skriver Mediawatch.

/ritzau/