Trods kritik af SAS - og pilotmangel i Europa - er piloter ikke gået til andre selskaber, påpeger analysechef.

Det er en mærkværdig protest, som piloterne i SAS fredag har indledt mod forholdene i det skandinaviske flyselskab.

Det mener aktieanalysechef hos Sydbank Jacob Pedersen, der i en lang årrække har fulgt udviklingen i flybranchen.

I alt 1409 piloter i Danmark, Norge og Sverige er gået i strejke, fordi de ikke er nået til enighed med SAS om en ny overenskomst. Striden mellem parterne handler om arbejdstid og løn.

- Det er bemærkelsesværdigt i en situation, hvor der er stor pilotmangel rundt om i Europa, at SAS ikke oplever nogen flugt, hvis piloterne er så utilfredse med den pakke, de har i dag hos SAS.

- Men når det er sagt, så har piloterne stået model til utroligt meget hen over de sidste små 20 år i form af forskellige typer af besparelser, lyder det fra Jacob Pedersen.

Han fremhæver, at langt de fleste af SAS's piloter og kabinepersonale arbejder på skandinaviske overenskomster. Dermed er staben allerede en større udgift for SAS sammenlignet med piloter i andre flyselskaber.

I forbindelse med pilotstrejken ventes 72.000 passagerer at blive påvirket, og 673 afgange bliver aflyst.

Ifølge Jacob Pedersen kan det blive en omkostningsfuld - og måske kritisk - affære for SAS, hvis selskabet skal bøje sig for sine ansattes krav om bedre løn- og arbejdstidsforhold.

Op gennem 00'erne var SAS en økonomisk presset virksomhed. Men siden 2012 er det gået fremad for flyselskabet, som har formået at gennemføre gunstige besparelser.

De seneste fire år har SAS haft overskud.

- SAS ser ud til at kunne levere overskud igen i år, men alt det er kun holdt oppe af de besparelser, som SAS laver.

- Og hvis den udvikling stopper, hvor SAS kan spare penge hvert år, så går der ikke ret mange kvartaler, før SAS igen er et selskab med underskud, der skal kæmpe for sin fremtid, siger Jacob Pedersen.

/ritzau/