Skandinaviske undersøgelser viser, at computerspil gør elever dygtigere - og så får de flere venner.

Undersøgelser i Sverige og Norge viser, at unge computerspillere bliver bedre til engelsk i skolen. Og i Danmark viser forskning, at de digitale spil gavner de unges sociale færdigheder og skaber flere venskaber.

De har længe fået skylden for mangt og meget - computerspillene. Voldelige og fordummende, har været nogle af de etiketter, som flere har proppet på den digitale leg foran skærmen.

Men flere undersøgelser peger på, at computerspil tværtimod gavner de unge på mange områder.

Svensk forskning af 9. klasses elever viser, at unge, der spiller computerspil mere end fem timer om dagen, er gode til engelsk.

De er endda bedre end dem, der ikke spiller, forklarer sprogforsker Pia Sundqvist fra Karlstads Universitet, der har været med til at udføre undersøgelsen, der bygger på 77 elever:

»De, som spiller meget, bruger flere engelske ord med tre stavelser i deres engelskopgaver. De får også bedre karakterer end dem, som ikke spiller,« siger hun ifølge forskning.no.

Også i Norge vender forskere tommelfingeren opad for computerspillene.

Dygtige til engelsk

På Oslo Universitet har en undersøgelse af over 10.000 elever vist, at unge gamere, der er mindre gode på modersmålet norsk, sagtens kan være dygtige til engelsk. Den norske forsker Lisbeth Brevik, der var med til at lave undersøgelsen, siger:

»Resultaterne af denne undersøgelse viser, at elever, der er svage i enkelte fag, kan være stærke i andre. Derfor må vi se på helheden hos eleverne.«

I Danmark har medieforsker Anne Mette Thorhauge fra Københavns Universitet forsket i spillevaner for de 10-18-årige, og hun forklarer også, at computerspil har en positiv effekt på unge.

»Computerspil som Counter Strike og League of Legends er en forlængelse af røvere og soldater og andre lege, og det styrker spillernes kognitive evner. Samtidig bliver de unge gamere gode til at kommunikere, får nogle sociale færdigheder og masser af venner. Og så har de det virkelig sjovt samtidig,« siger hun til BT.

Den danske forsker kender godt til de mange negative forestillinger om computerspils indvirkning på de unge, men hun afviser, at computerspil er farlige.

»Der er ingen dokumentation, der viser, at f.eks. voldelige spil har en negativ effekt på unge.«

»Det handler mere om, at omgivelserne måske ikke helt forstår computerspillenes verden og derfor problematiserer dem.«

»Det eneste, der kan være et problem for unge gamere, er, hvis de forsømmer andre ting i deres liv såsom skolen eller familien, fordi de er for optaget af at spille.«

»Men vores forskning viser, at det ikke er et stort problem,« siger Anne Mette Thorhauge.

Hvis de unge gamere passer skolen og deltager i familielivet, så er computerspil en glimrende fritidsbeskæftigelse, viser norsk og svensk forskning.
Hvis de unge gamere passer skolen og deltager i familielivet, så er computerspil en glimrende fritidsbeskæftigelse, viser norsk og svensk forskning. Foto: Nikolai Linares
Vis mere