205.000 mobilkunder slippes om en måned løs på det danske marked, når landets næststørste teleselskab ophører med at sælge taletids- eller skrabekort, fordi det er en underskudsforretning.

Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, kaster nu en bombe ind på det danske mobilmarked og stopper med at sælge taletidskort til Telenor og lavprisselskabet CBB/Bibob. Dermed er det fra 31. marts slut med at kunne købe et midlertidigt telefonnummer med et bestemt beløb til at tale for i kiosker og dagligvareforretninger i Danmark og efterfølgende tanke dem op via nettet.

Dermed siger Telenor farvel til 205.000 af sine 1.197.000 mobilkunder, men administrerende direktør Jesper Hansen vil gøre alt for at få så mange af dem til at skifte til et rigtigt abonnement.

»Telenor i Danmark har i dag 205.000 taletidskortkunder, men det er desværre en forretning, som vi taber penge på, og det ville kræve ikke ubetydelige investeringer at ændre, og så vil vi hellere bruge pengene andre steder. Vi er i færd med at bygge et nyt, stærkere, simplere og mere digitalt Telenor med tættere relationer til kunderne, så vi kan levere, hvad kunderne har behov for, og derfor er vi nødt til at gøre noget anderledes og altså sige pænt farvel til nogle af de ting, som vi gør i dag,« siger Jesper Hansen til Berlingske.

Umuligt at sælge mere - vi kender dem ikke

Stoppet for taletidskort, som Telenor har solgt siden 1998, vil gælde for Telenor Taletid, CBB Mobil Taletid, One Mobile og Colour Mobile. På allerede købte taletidskort - som også sidder i mange varmepumper og alarmer - kan man frem til 31. marts stadig tanke op, altså betale via nettet for at få mere taletid. Efter 31. marts kan man bruge den taletid, der er tilbage, indtil taletidskortet udløber, men det er ikke muligt at tanke yderligere op.

Ved udgangen af juni 2015, som er de nyeste (om end gamle) tal fra Energistyrelsens telestatistik, var der i Danmark i alt 925.000 taletidskort i brug, og Telenor-koncernen har næstflest af dem.

»Taletidskort købes af alt fra turister til folk, der af den ene eller anden årsag ønsker at være anonyme eller bare har nok i dette produkt. Taletidskort har sin berettigelse og sit publikum, men vi bruger uforholdsmæssigt mange midler og investeringer på at trykke SIM-kort og holde dem i live, og de penge vil vi hellere bruge andre steder. Udfordringen ved taletidskort er, at vi ikke kan sælge mere til kunderne, fordi vi ikke kender dem - i modsætning til f.eks. de mobilkunder, som vi har i CBB, og som tanker deres mobilabonnement op via kreditkortet, og som vi derfor kan tilbyde ekstra tjenester, f.eks. musik, til,« forklarer Telenor-topchefen.

Ikke på grund af foreslået masseovervågning

Han medgiver, at det er en stor kundemasse, som han nu giver slip på.

»Ja, vi siger farvel til 205.000 kunder, men vi vil da gøre alt, hvad vi kan, for at holde fast i de kunder, som har lyst til at komme over i et abonnement hos Telenor eller CBB. Vi har ekstra folk klar i kundeservice og i vores butikker til at hjælpe. Men hvis man vil fortsætte med taletid, har vi et mangeårigt samarbejde med mobilselskabet Lebara om sådanne produkter. Det kan betyde, at Telenor kun har 1,8 millioner mobilkunder, men det er ikke vigtigt. Det vigtige er, at vi kan tjene penge i Danmark, og at vi finder den rigtige forretningsmodel for fremtiden,« siger Jesper Hansen.

Telenors beslutning om at afvikle taletidskortene har ikke sammenhæng med det i øjeblikket meget omdiskuterede forslag fra Venstre-regeringen om at indføre overvågning af al tele- og internettrafik i Danmark - et forslag, som indtil nu kun bakkes op af Dansk Folkeparti, mens Liberal Alliance, De Konservative, De Radikale, Alternativet, SF og Enhedslisten siger nej. Socialdemokraterne, som har de afgørende stemmer, har stadig ikke meldt ud, hvad de vil. En del af forslaget, som tele- og internetbranchen selv har opgjort til at ville koste i nærheden af en milliard kroner at købe og opsætte udstyr til, ventes at blive et krav om, at alle taletidskort fremover skal registreres med ejermand.

»Nej, logningsspørgsmålet har ikke haft indflydelse på beslutningen om at stoppe med taletidskort. Det er noget, som vi har diskuteret gennem længere tid,« siger Jesper Hansen.

Nummeret kan overflyttes

Hvis man gerne vil beholde det telefonnummer, som er på taletidskortet, skal man kontakte CBBs kundeservice og bestille overflytning til et fast abonnement. Det skal dog ske, inden gyldigheden ophører. Man kan også flytte sit nummer til et andet teleselskab, hvis man ønsker det.

Ved udgangen af juni 2015 var Lycamobile det teleselskab med flest taletidskortkunder, nemlig 279.000, mens Telenor dengang med 208.000 var nummer to. Lebara var nummer tre med 168.000 taletidskortkunder, TDC (med Fullrate, Telmore og YouSee) nummer fire med 137.000 og Telia (med Call Me og DLG Tele) nummer fem med 104.000 taletidskortkunder. De resterende godt 27.000 var fordelt på andre selskaber.