Nyheden om at små 200.000 husstande står uden populære kanaler som Kanal 4, Kanal 5 og 6’eren mandag er modtaget dårligt af flere af deres kunder.

Flere oprørte danskere har henvendt sig til BT og der er også mange kunder på Facebook, som klager over det faktum, at de skal betale fuld pris for deres Canal Digital tv-pakke, selvom de ikke får den fulde vare. Det sker, efter Canal Digital og Discovery Networks ikke er kunnet blive enige om prisen på rettighederne.

»Vi finder det en smule frustrerende, at det er næsten alle de kanaler, vi ser på der er væk. Den eneste grund til, vi valgte Canal Digital var på grund af Kanal 4, Kanal 5, 6'eren, TLC TV 3 og Discovery-kanalerne« siger Henriette Mikkelsen til BT.

Familien Mikkelsen vil forsøge at forhandle en ny og 'fair' pris på abonnementet. Men det virker til, at hun og de mange andre danskere, som ønsker det, kan skyde en hvid pil efter den idé. Canal Digital oplyser selv på deres hjemmeside, at der ikke kommer til at være en prisnedsættelse på deres produkt. I stedet har de valgt at kompensere deres kunder med en række andre kanaler eller mulighed for at leje ti film, alt efter hvilket abonnement kunderne har.

Men det virker til, at mange af kunderne ikke er tilfredse med kompensationen. De truer endda med at forlade Canal Digital, hvis der ikke kommer en prisnedsættelse.

»Det er ikke godt nok og jeg er absolut ikke tilfreds med kompensationen. Vi ser aldrig serier og er ligeglad med c more kanalerne, vi ser sport og dyreudsendelser mm. Jeg mener at vi skal have et nedslag i prisen der kan mærkes. Ellers går jeg tilbage til TDC,« skriver en oprørt kunde på Canal Digitals Facebook-side.

På trods af den travle morgen samt mange henvendelser fra utilfredse kunder, så ændrer Canal Digital ikke holdning omkring kompensationen lige foreløbigt, oplyser kommunikationsdirektør Catja Middelboe Andersen.

»Vi har haft en tilgang til det, der hedder, at når folk har købt en pakke, så vil de gerne have et bredt udbud. Derfor har vi valgt at kompensere med andre gode kanaler, men vi ved godt, det ikke er et fuldgodt alternativ,« siger hun til BT.

Selvom hun ikke vil love noget i forhold til, hvornår deres 200.000 kunder får de populære kanaler tilbage, så oplyser Catja Middelboe Andersen, at der var en lignende konflikt i Sverige, hvor man kom frem til en løsning efter 3-7 dage.

»Jeg kan sagtens forstå, kunderne er frusteret og vrede og vil have kanalerne tilbage. Det er også vores eneste interesse. Vi gør alt, hvad vi kan for, at det sker hurtigst muligt. Men samtidig er vi også nødt til at kæmpe lidt for vores kunder i forhold til de her dyre prisstigninger der er i forbindelse med sportsrettighederne.«

Svært at bevise
Hos Forbrugerrådet TÆNK vurderer man, at det kan være svært for kunderne at kræve et decideret prisnedslag for deres tv-pakke hos Canal Digital:

»Det er en konkret vurdering, der skal til for, om man har købt en tv-pakke for den ene eller anden kanals skyld og på hvilke vilkår. Det kan være svært for den enkelte at løfte den bevisbyrde. Det er fint, at de bliver kompenseret, men det holder ikke i længden med den løsning,« siger chefjurist Martin Salamon til BT og fortsætter:

»I sidste ende er det ikke særligt kønt, at to kommercielle virksomheder kæmper, og forbrugerne bliver ofre. Det må man forvente, de klarer indbyrdes.«