Maskiner: PC og Xbox One
Genre: Headset
Stjerner: 5/6

Steelseries Siberia-serie kender vi primært til PC-gamerne, hvor det er headsets af ganske høj kvalitet. Derfor er det ikke så overraskende, at konsollerne også kalder. Dog kan det måske overraske, at Steelseries vælger at sende det nye X300 ud til Xbox One og PC. Det, der på forhånd kan ende galt, ender heldigvis som en virkelig god løsning, med to fede produkter i et.

Jeg burde efterhånden have lært at trække vejret og tælle til ti og ikke hidse mig for meget op over noget, jeg var sikker på, var en dumhed. Som f.eks. at Steelseries har valgt at deres nye Xbox One headset også skal kunne bruges til PC.

Jeg bliver lidt småirriteret når jeg får præsenteret et multiformat-headset. Det går simpelthen ikke for mig. Enten er det et headset til PC eller et headset til en konsol. I min verden er der rigtig stor forskel på, hvad man spiller på de to maskiner og jeg har endnu ikke oplevet en producent, der har formået at ramme begge dele. "Så lad dog vær'".

At Steelseries så finder på at kaste sig over den idiotiske løsning at lave et primær headset til Xbox One, men samtidig skriver "den kan altså også bruges til PC", lignede en tåbelighed. At Steelseries gerne vil videre og ud på konsollerne, er da okay, men så lav et RENT headset, der udelukkende tilgodeser Xbox-spillerne, var mine umiddelbare tanker, da jeg fik Siberia X300 til anmeldelse. Siberia, der endda rangerer ganske højt, på min hitliste over headsets.

Men, men, men. Jeg skulle lige trække vejret. I gang med Xbox One og fuld knald på både tilskuere, kommentatorer og spil på banen, når mit favoritspil, NBA 2K15, bliver første testspil. Vi connectes til maskinen via controlleren, som vi har set andre producenter løse tilslutningen. Det fungerer fint. Selvfølgelig er lyden helt i top. Jeg havde heller ikke forventet andet med Steelseries produkter. Man får en fantastisk god respons på både bas og diskant, samtidig med, at det rent faktisk er muligt at skelne detaljer fra hinanden i et inferno af stadionlarm, som det er tilfældet i et basketball-spil. Videre til Call of Duty, hvor noget af det vigtigste også er detaljerne. At kunne høre skridt bag sig, når man sidder klinet op ad et sønderskudt bilvrag og skal vurdere om fjenden kommer fra venstre eller højre.

Detaljegraden er i det hele taget virkelig god i Siberia X300 og sammen med Polk, er det kun Steelseries, der har ramt dette så godt. Jeg bliver derfor hurtigt meget glad for headset'et til min Xbox One og er næsten helt ked af, at hive det op til min PC med LoL og CS, som er de to bedste spil at teste med. Jeg ved derfor ikke om jeg kan skrive, at min overraskelse er stor, når jeg lige har erfaret at detaljegraden var på top til Xbox, for det samme gør sig nemlig gældende til PC. Og det er absolut ingen selvfølgelighed, skal jeg hilse at sige.

Til min PC kunne jeg glæde mig enormt over, at Steelseries 'gamle dyder' med Siberia-serien, nemlig en meget rummelig bas og en meget dynamisk og helstøbt lyd, der kan bruges til alle spil, stadigvæk er gældende, selvom man i første omgang har målrettet X300 til Xbox One. Det har jeg ikke oplevet tidligere med noget andet mærke, selvom jeg har prøvet en del.

Konklusionen er derfor, at X300 er en rigtig godt headset til Xbox One. Til prisen på omkring 1000 kr. er det absolut et af de bedste. Derudover, er X300 et godt gedigent headset til PC også. Jeg kan finde bedre til prisen, isoleret set, men sammenholdt med, at du har dit PC-headset som 'andetvalg' er det en rigtig fin kombination og prisen bliver yderligere attraktiv.