Adblock findes for at skåne dine sarte øjne for de onde reklamer - men Adblock kan ikke overleve uden indtægter, derfor har de nu udvidet deres "whitelist", så du får flere reklamer igennem filteret.

Her gik du måske og troede, at Adblock bare var en flok søde nørder, der ville hjælpe dig med at undgå de mange annoncer på hjemmesider. Men så simpelt er det ikke, for der er ikke noget der er gratis – heller ikke at lave Adblock. Derfor lavede firmaet bag, Eyeo, i 2011 en liste over “strategiske partnere”, der kunne købe sig til at slippe igennem filteret. I første omgang var det kun helt store firmaer som Microsoft, Google og Amazon, der betalte sig forbi filteret – men nu har firmaet udvidet listen, så der er langt over 300 annoncører, der er med i “ordningen”, blandt andet Taboola – du ved, dem med “Måske vil du også kunne lide” og “Around the web”. Indhold, der forsøger at udgive sig for redaktionelt indhold, men som reelt er reklamer.

Tager 30%
Adblock tager 30% af indtægterne fra de annoncer, der ellers ikke vil blive vist, og det er der altså rigtigt mange virksomheder, der nu efterhånden er sprunget på. Det er – på trods af den lidt afpresningsagtige metode – fuldt ud lovligt, omend flere tyske medier har sagsøgt Adblock for netop afpresning.

Adblock har indtil videre ikke villet offentliggøre deres “white list” – men dele af den slap ud sidste år, og er altså nu blevet udvidet på en konference i London tidligere på ugen.

Vil du have flere nyheder som denne i din nyhedsstrøm på Facebook? Så giv iNPUT et like her