Foretrækker du at vente to uger for at få en tid ved lægen, eller vil du helst til med det samme? Louise Lili Riise og familien vælger sidstnævnte. Derfor betaler de 49 kr. om måneden for privat lægehjælp, hvor de bl.a. kan få en videokonsultation, bestille recepter og tale med en læge over telefonen om aftenen og i weekenden.

»Jeg synes ikke, at den offentlige sundhedssektor har fulgt med tiden. Så jeg er enormt taknemmelig for, at nogen gør lægeverdenen mere innovativ. Det sparer os for noget tid, at vi hurtigt og nemt kan tilgå vores læge, når vi ønsker det. Det er alle pengene værd,« siger 35-årige Louise Lili Riise.

Hun bor sammen med sin mand og deres tre børn på hhv. tre, ni og 16 år i Nordjylland. De driver to virksomheder - en juletræsproduktion og en EDC-mæglerforrretning.

Der er derfor sjældent tid til at sidde klar ved telefonen mellem 8 og 9 om morgenen, hvor de fleste læger har telefontid.

Her ses Louises tre børn på hhv. 16, 9 og 3 år. Foto: Privat. Vis mere

Flere gange har familien haft god gavn af den private lægehjælp, som de bestiller hos Hejdoktor.dk. F.eks. da hendes søn faldt og slog sit knæ efter aftensmaden og uden for almindelig telefontid, og de ved hjælp af en videokonsultation kunne få afklaret, om såret skulle syes eller ej.

»Det betød jo, at vi sparede en halv times kørsel til Hjørring eller Frederikshavn samt ventetid ved lægevagten, fordi vi hurtigt kunne få afklaret alvoren af såret, som vi var i tvivl om, fordi det stod åbent,« siger Louise Lili Riise.

»Samtidig kunne han passe sin sengetid, så han var klar til en ny skoledag dagen derpå,« siger hun.

Hejdoktor.dk havde ved udgangen af sidste år lidt over 6000 faste brugere, hvor antallet i dag har rundet 20.000 - svarende til en vækstrate på ca. 300 pct.

På en top-5-liste over typer af henvendelser ligger børnesygdomme, intime spørgsmål om f.eks. kønssygdomme, fornyelse af recepter, hudlidelser samt forespørgsler om 'second opinion'.

Mikkel Geertsen, CEO i Hejdoktor.dk, tror, at nye digitale løsninger bl.a. er årsagen til, at han og andre private aktører oplever vækst:

»I dag er vi vant til, at vi kan købe ind over nettet, betale regninger og kommunikere hurtigt med andre. Derfor er det også ret naturligt, at flere har lyst til at udnytte de teknologiske muligheder, som f.eks. en videokonsultation, fordi de i forvejen gør det mange andre steder i deres hverdag,« siger han.

Men også bekvemmelighed spiller en afgørende rolle:

Louise Lili Riise og hendes mand. Foto: Privat. Vis mere

»Når det handler om ens sundhed, så kigger mange indad. Mange vil have hjælp NU frem for at vente to uger på at få en tid hos egen læge,« siger Mikkel Geertsen.

Flere aktører inden for privat syge- og lægehjælp er i de senere år blomstret op. Heriblandt også privatlægen.dk, hvor man siden 2006 har kunnet bestille hjemmebesøg af en vagtlæge med kort ventetid for mellem 1500 og 2500 kr. og dermed undgå kø ved vagtlægen.

Privatlægen kører ud til private, turister og firmaer i hovedstadsområdet samt området omkring Roskilde og Køge.

Virksomheden har i år haft ca. 3000 hjemmekonsultationer, som er en firedobling i forhold til for fem år siden. De oplever desuden stigende vækst i salg af abonnementer til private og virksomhedsansatte.

CEO i Hejdoktor.dk Mikkel Geertsen. Foto: Hejdoktor.dk Vis mere

De vækstende private initiativer rejser automatisk spørgsmålet om, hvorvidt vi risikerer et mere ulige samfund, hvor kun de velstillede har råd til at betale for hurtig behandling. Til det siger medejer og læge Tue Christoffersen.

»Vi startede ikke Privatlægen med henblik på at skabe mere ulighed eller som alternativ til egen læge. Det skal ses som et supplement til det offentlige sundhedstilbud. Ligesom nogle vælger at købe et par cowboybukser til 1500 kr., mens andre køber et par til 500 kr., så er dette også et spørgsmål om, hvad den enkelte vælger at prioritere at bruge penge på.«

Louise Lili Riise benytter sig stadig af sin praktiserende læge, som hun er meget tilfreds med. Men skal hun have fornyet en recept eller f.eks. have en vurdering af et udslæt hos et af børnene, er det Hejdoktor.dk, hun foretrækker.

»I Nordjylland oplever vi desværre stigende lægemangel. Så jeg forstår godt, at det kan være svært at finde ressourcer til at udvikle nye ydelser. Derfor er det fantastisk, at private, nytænkende aktører byder ind i en udfordret sektor og på den måde giver patienterne gode muligheder for at blive hjulpet hurtigere,« siger hun.