Hvis du befinder dig på Nørrebro fredag eftermiddag eller aften, støder du højst sandsynligt på det årlige sørgeoptog, som flere tusinde shiamuslimer hvert år går for at markere Arusha-dagen.

En dag, der markerer martyrdøden for profeten Muhammeds barnebarn, der fandt sted i år 680.

I år er ingen undtagelse, og det forventes, at op mod 18.000 mørkklædte shiamuslimer deltager i marchen, der begyndte klokken 14.00 ved Dronning Louises Bro.

I fredagens afsnit af B.T.s debatpodcast, Borgerlig Tabloid, taler debatredaktør Joachim B. Olsen med Venstres nye udlændingeordfører, Morten Dahlin, om optoget – og selv om Dahlin finder det »ret udansk« og et udtryk for »dominanskultur«, er han altså ikke klar til at forbyde det.

I Borgerlig Tabloid lyder det fra Morten Dahlin (V), at han bestemt ikke bryder sig om det årlige optog. Han er dog imod at forbyde det. Foto: Sebastian Elias Uth/Ritzau Scanpix

»Jeg bryder mig grundlæggende ikke om det (optoget, red.), men jeg synes ikke, vi skal forbyde demonstrationer. Altså, der synes jeg, man ville gå for langt,« lyder det fra Dahlin, der tilføjer, at han ikke tror, at et forbud »er den rigtige løsning«. 

En holdning, Joachim B. Olsen er dybt uenig i.

»Jeg synes, det burde være forbudt,« lyder det kontante modsvar fra B. Olsen.

Han fortsætter: » Jeg synes ikke, at det har noget med en demonstration at gøre. Det er et religiøst optog – og dominansadfærd,« lyder det fra B. Olsen, der tilføjer:

Fra optoget den 26. juni 2026. Mændene går først, og så kommer kvinderne i »anden række«, når flere tusinde shiamuslimer marcherer ned ad Nørrebrogade. Foto: B.T.

»Jeg tror, at hvis man skal lykkes med værdikampen – og få slået fuldstændig fast, at der er nogle danske værdier, vi værner om, så bliver man nødt til at indskrænke sådan noget,« fortæller B. Olsen.

Af arrangementets Facebook-begivenhed fremgår det, at optoget er kønsopdelt, og at kvinderne »kommer i 2. række«. 

Noget, der understreger, at optoget »ikke har noget med dansk demonstrationskultur at gøre,« lyder det fra Joachim B. Olsen, der kommer med en direkte besked til Dahlin:

»Hvis du skal lykkes med den der transformation af, hvordan et stort mindretal af muslimer tænker, så er man simpelthen nødt til at gøre det umuligt at leve på den måde og dyrke de der værdier.«

Af begivenheden fremgår det også, at den meget omtalte moské Iman Ali Moskeen deltager som forening.

En moské, som Berlingske ad flere omgange har kunnet knytte til det brutale præstestyre i Iran.

I fredagens afsnit af B.T.s debatpodcast er Morten Dahlin i studiet for at blæse til værdikamp på udlændingeområdet.

Hvordan dét hænger sammen med hans tolerance over for optoget – og meget andet – diskuterer han med Joachim B. Olsen i afsnittet, som du kan høre herunder, på B.T.dk, Spotify, Apple Podcast eller der, hvor du plejer at lytte til podcast. Du kan også se hele afsnittet som vodcast på B.T.s YouTube-kanal.

Borgerlig Tabloid

Det var egentlig ikke meningen. Men da han så regeringsgrundlaget og det nye ministerhold, blev det besluttet, at Morten Dahlin skulle være Venstres nye udlændingeordfører. Nu blæser han til værdikamp! Spørgsmålet er, om han er villig til at gå så langt, som han – retorisk – giver udtryk for. Og så får han selvfølgelig også dét spørgsmål, der har sat ild til debatten: Er der for mange muslimer i Danmark? Vært: Joachim B. Olsen, debatredaktør på B.T. Gæst: Morten Dahlin, gruppeformand og udlændingeordfører for Venstre Journalist: Maria Asmine Dam Producer: Teis Zacho og Maria Asmine Dam Er du tvivl om, hvad du skal mene om aktuelle emner, så tilmeld dig nyhedsbrevet Borgerlig Tabloid fra Joachim B. Olsen - så får du borgerlig argumenter direkte i din indbakke: https://www.bt.dk/debat/borgerlig-tabloid-faa-borgerlig-debat-direkte-i-din-indbakke Der kan være sponsoreret indhold og reklame i podcasten.