Debatindlæg af Sikandar Siddique, folketingskandidat, Alternativet

En populær folketingspolitiker lovede engang medvind på cyklestierne.

Det tør jeg ikke garantere, men 'medvind' til cyklemiljøet vil Alternativet med garanti arbejde for at indføre.

Cyklisterne er vor tids grønne 'klimariddere'. Hver eneste cykletur fremfor bilkørsel skaber et bedre klima.

Alternativet vil derfor indføre 'cykelfradrag', der trækkes fra i skat ligesom kørselsfradraget. Cykelfradraget opnås fra 12 km til arbejdsstedet, hvor bilkørselsfradrag er fra 24 km.

Derudover vil vi indføre 'cyklereparationsfradrag', hvor moms af arbejdsomkostninger halveres med 50 procent på reparation af cykler med max. 12.000 kr. pr. person. Alternativet vil med forslagene skabe 'mere medvind' for cyklisterne.

Cykelture er en hurtig og pålidelig transportform, der ikke belaster klimaet. En forureningsfri og sundhedsfremmende transport, der reducerer behovet for at bygge, servicere og bortskaffe biler.

Cykler vi, i stedet for at køre bil, kommer vi i god form, vi sparer penge og bidrager til at reducere den globale opvarmning. Derfor skal vi gøre hvad vi kan for at fremme cyklismen.

Sikandar Siddique, folketingskandidat, Alternativet
Sikandar Siddique, folketingskandidat, Alternativet
Vis mere

At cykle forbedrer vores helbred og reducerer dermed samfundets udgifter til sundheds- og sygedagpenge.

Jo flere cyklister fremfor bilister, desto mere reducerer vi antal bilister og bilernes kulstofudledningen. Vi forbedrer alles sundhedstilstand og reducerer sundhedsomkostninger.

Køber vi cykler i stedet for biler, og endnu bedre brugte cykler, falder vores CO2-fodaftryk endnu mere. Vi belaster klimaet mindre, når vi genbruger eksisterende materialer, der ikke genererer mere produktion.

Når vi køber og kører en cykel i stedet for bil, reducerer vi behovet for metaller, der bruges i bilproduktionen. Det kræver mindre energi at producere en cykel end en bil, og det påvirker derfor klimaet mindre.

Vælger vi cyklen fremfor bil, reducerer vi forbruget af brændstof og medvirker til at skære ned på antallet af biler og på belastning af vejene. Færre biler er i tomgang, og det reducerer den tid, som de resterende biler bruger på vejen.

Hvis vi lukkede hovedvejene for biltrafik, bare nogle timer en dag om ugen, og tog cyklen, gør vi en forskel for klimaet. Det giver måske ikke mere medvind, men mindre trængsel og meget renere luft til cykleturen.