Den uanstændige russiske invasion af Ukraine har afstedkommet en passende afstandtagen til Rusland i Vesten generelt og heldigvis også her i Danmark.

Fra toppen af regeringen, med klare meldinger, og ned til den enkelte dansker, der for en stor dels vedkommende demonstrerer, samler ind eller tilbyder at huse ukrainske flygtninge.

Sådan skal det være.

Også det danske erhvervsliv har klart valgt side – i hvert tilfælde store dele af det.

De fleste danske virksomheder med interesser på de kanter har efterhånden trukket deres forretninger ud af Rusland eller er i proces mod det.

Handel med Rusland finansierer desværre Putins krigsmaskine, så det er den rigtige beslutning, selvom det naturligvis kan gøre ondt økonomisk.

Nogle virksomheder trak følehornene til sig med det samme, mens andre kom frem til beslutningen efter nogen nøl. Bedre sent end aldrig.

Enkelte virksomheder, som skogiganten Ecco, opretholder imidlertid deres forretninger i Rusland, og man forstår såmænd også, at det er en tung beslutning at droppe det.

Ifølge Ritzau har Ecco 250 åbne butikker i Rusland.

I 2020 var omsætningen samlet 8,1 milliard kroner. De 1,4 milliarder kroner kom fra forretningen i fra Rusland.

Men når det gælder en krig som den i Ukraine, er der kun to sider at stå, når historien skal skrives: Den rigtige og den forkerte.

Det har fået forhandlere som Sport24, webshoppen Miinto og senest stormagasinkæden Magasin til at nægte at sælge Eccos varer.

»I takt med eskaleringen af konflikten i Ukraine og Eccos fortsatte tilstedeværelse i Rusland har vi i Magasin besluttet at sætte samarbejdet med Ecco på pause,« har indkøbsdirektør Esben Hougaard gjort gældende over for Berlingske.

I samme avis har politisk kommentator Jarl Cordua stillet sig kritisk over for Kongehusets manglende undsigelse af Ecco, der er kongelig hofleverandør.

Man må naturligvis forvente, at offentlige institutioner heller ikke længere kan støtte Ecco ved at købe sko til personale, i det omfang det måtte være tilfældet.

Virksomheder er naturligvis frie til at vælge, hvem de vil handle med, men alle vi andre er lige så frie til at tage bestik af situationen og benytte os af en af forbrugernes fineste fodfinter, som når det gælder en skoproducent måske er endnu mere velvalgt:

At stemme med fødderne.

På noget andet end Ecco, til de får styr på det moralske kompas.