Det blev noget af en klassiker, da filmen 'Postbudet ringer altid to gange' kom i 1981.

I dag oplever mange imidlertid, at posten slet ikke ringer på, når de venter en pakke.

Men pludselig ruller en sms ind på telefonen: 'Vi har været forbi med din pakke (...) men det var ingen hjemme. Du får snart en ny sms med besked om, hvor du kan hente pakken. Vh PostNord.'

Egentlig en god besked holdt i en venlig tone og med fin information, men flere har dog oplevet at modtage sådan en sms på trods af, at de rent faktisk har været hjemme hele dagen - måske endda netop med hensigt på at kunne modtage pakken, når posten bragte den forbi.

Folk med den oplevelse finder det typisk ret utroværdigt, at posten skulle have forsøgt at aflevere noget som helst. Og det må naturligvis være rimeligt, at posten reelt forsøger at aflevere pakken og mindst ringer én gang.

»Der er ikke noget systematik i det,« udtaler kundeservicechef hos PostNord Henrik Larsen i en kommentar til kritikken - på trods af, at B.T. har kunnet finde frem til talrige eksempler på netop den ovenfor beskrevne situation.

Vi har endog talt med en borger, der ventede forgæves på sin pakke hjemme hele to dage i træk. Den første dag med en besked om, at pakken var forsøgt afleveret - den anden dag med en besked om, hvilket posthus modtageren selv kunne hente sin pakke på.

Kundeservicechefen fortæller videre i sit forsvar, at det generelle antal af klager falder kraftigt hos PostNord - på trods af, at der er stor vækst i antallet af pakker, der hver dag bliver håndteret.

Om hvorvidt der er tale om et mønster, når brugerne oplever, at de venter forgæves på pakker hjemme hele dagen, men alligevel modtager en besked om, at postbuddet skam har været forbi, men måtte traske væk igen med uforrettet sag, siger han dog: »...hvis der har været det (et mønster, red.), så er det her ikke mere.«

Det kan muligvis udlægges som en halv indrømmelse af, at problemet i det mindste ikke er frit opfundet - samt et løfte om bedring.

Alle skal have en chance til, selv det hårdt prøvede postvæsen, så indtil videre må vi lade tvivlen komme posten til gode.

Og hvis alt alligevel glipper, stiller B.T. hermed følgende forslag til et slagtilbud i posten til rådighed:

‘Halv pris for forsendelsen, hvis du selv henter din pakke direkte hos afsenderen!’

Selv tak.