Man tabte både næse og mund, da nyheden om taxiselskabernes højtidspriser ramte netavisernes forsider. Et af landets største selskaber, Taxi 4x27, byder på særlige dage som jule- og nytårsaften velkommen i bilen med en startpris på 135 kr. Glædelig jul. Flere andre store hyrevognsselskaber sætter ligeledes priserne i vejret på de udvalgte dage. Kunderne raser, naturligvis, for selvom det jo i princippet er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel, har manøvren også en form af gidseltagning.

Savner man argumenter mod den nye taxilov fra januar i år, som næsten alle partier stemte for, skal man blot sætte sig ind i en taxi og tale med chaufføren. Mængden af klagepunkter er lang: Der er blevet tilladt for mange vogne, anciennitetsprincippet, der gjorde det sværere for nye vognmænd at få licens, er afskaffet, og det er generelt blevet sværere at tjene penge.

Uber, den kontroversielle nye model for betalt personkørsel, er her ikke mere - det var også en konsekvens, da den nye taxilov kørte videre med kravene om taxameter og sædekontakter som obligatorisk udstyr for kørsel, selvom alt, hvad man i dag har brug for til kontrol, snildt kan placeres i en app på mobilen, præcis som Uber gjorde.

Mere og mere tyder på, at den nye taxilov er et flop. Ingen kan lide den. Kunderne lider under den lavere konkurrence, det er julepriserne et eksempel på. Vognmændene lider under det større udbud af biler. Et hæsligt eksempel på en kunstigt reguleret konkurrencesituation, hvor politikerne i deres kamp for forbedringer gør det hele værre og værre.

Og det er ikke kun i forhold til prisen, at konkurrencen mangler. Uber stod for reel innovation af betalt kørsel med mulighed for at rate både kunder og chauffører, så alle måtte yde en indsats og gøre et hæderligt indtryk. Muligheden for at følge en bestilt bil på et kort, så man kan se, om den reelt er på vej, var en anden nyskabelse, vi kunne takke den nu landsforviste kørselstjeneste for. Det skal dog nævnes, at det naturligvis var problematisk, at der var fejl i skatte- og momsindberetninger hos 99 procent af de 1195 Uber-chauffører, som Skat siden har kontrolleret.

Mere end nogensinde trænger taxibranchen til reel konkurrence - en mekanisme, der bedre end politiske spændetrøjer kan løse problemer for kunder, og som lægger priser til rette, når det gælder private serviceydelser. Det ville på lidt længere sigt være en langt bedre julegave til både branchen og kunderne end en startpris på 135 kr.