Kok og madinfluencer Umut Sakarya afviser anklager om skjult reklame fra Forbrugerrådet Tænk.

Tænk anklager tirsdag Umut Sakarya for at bryde markedsføringsloven ved at dele indhold med en Phillips-airfryer på sin Instagram-profil uden at markere det som reklame.

Ifølge DR har Umut Sakarya lavet indhold med den populære køkkenmaskine mere end 20 gange siden 15. november, men kun fem af opslagene er markeret som værende såkaldt sponsoreret indhold.

B.T. har uden held forsøgt at få en kommentar fra Umut Sakaryra, der i et nyligt Instagram-opslag afviser anklagerne.

»Det vil jeg afkræfte med det samme«, skriver han.

»Det er meget simpelt: Ser du et opslag eller video fra mig, som er en del af et betalt samarbejde med en given virksomhed, vil den være markeret med 'reklame' eller 'annonce'. Ser du et opslag eller en video fra mig, hvor der ikke er reklame- eller annoncemarkeret, er det fordi, at jeg IKKE har fået penge for at lave den pågældende video.«

Umut Sakarya forklarer, at han fra sommeren 2023 og frem til december samme år har indgået i alt to kontrakter med Phillips, hvori parterne aftalte, at den landskendte influencer mod betaling skulle producere videoindhold til sociale medier med en airfryer.

I perioden mellem, at de to kontrakter blev indgået og udført, har Umut Sakarya selv købt airfryeren til privat brug og fortsat med at bruge den i sine videoer uden at markere det som reklame, da samarbejdet på daværende tidspunkt var afsluttet, skriver han.

»Nu ejer jeg så airfryeren,« bemærker Umut Sakarya om perioden efter første kontrakt, »og jævnfør det materiale, som Forbrugerombudsmanden giver os influencere, skal jeg ikke reklamemarkere længere.«

»Det ville jo svare til, at jeg efter endt samarbejde med Tulip om deres bacon (som jeg også tidligere har reklameret for) for tid og evighed skal reklamemarkere, lige så snart en pakke Tulip Bacon optræder i mine fremtidige madlavningsvideoer,« siger han og bemærker, at han i videoerne, der ikke er reklamemarkeret, hverken nævner eller 'tagger' selskabet.

DR skriver, at Umut Sakarya allerede dagen efter at have markeret et samarbejde med Phillips har delt en video, hvori han tilbereder andebryst i airfryeren uden at markere det som sponsoreret indhold.

Det møder kritik fra forbrugerrådet.

»Selvfølgelig skal influencere ikke være bundet for evigt, men når der er så nær tidsmæssig sammenhæng, er der for mig ikke nogen tvivl om, at de efterfølgende opslag også er reklame,« udtaler seniorjurist Marie Frank-Nielsen til DR.

Umut Sakarya mener, at Forbrugerrådet Tænk tager fejl i sin vurdering, siger han til DR.

»De opslag, der er inden for den kontraktuelle aftale, er reklame. Hvad, der er udover det, kan jeg frit lave.«

På Instagram fastslår han, at han samarbejder med »dygtige rådgivere« og følger »de retningslinjer, som Forbrugerombudsmanden har givet« influencere.

»Jeg synes dog også, at jeg ofte støder på en masse tvivlsspørgsmål, dilemmaer og gråzoner om markedsføring i vores branche, som Forbrugerombudsmanden ikke giver særlig meget afklaring på,« slutter tv-kokken.