Selvskade, døende forældre og andre traumer blev angiveligt til et spil om dansedronningens gunst. 

Sådan fortæller flere elever på den verdenskendte danseskole Copenhagen Dance Space, som B.T. siden mandag har været i kontakt med.

De beretter om et giftigt og grænseoverskridende miljø på skolen. 

Mandag kunne B.T. afsløre, at Josefin Bjerkensjöe Canfield indrømmer at skylde flere millionær væk til blandt andet danseelever og undervisere, efter omfattende beskyldninger er piblet frem. 

To tidligere elever, Caroline Lopdrup og Sofia Rosenmeier, fortæller nu om grænseoverskridende lege og traumecirkler, som de oplevede på hvert deres dansehold. 

»Vi skulle af og til lave sådan nogle traumecirkler, hvor man foran de andre 50 piger skulle fortælle om det værste, man har oplevet i sit liv,« siger 20-årige Sofia Rosenmeier, der gik på uddannelsen 2023/2024. 

Begge kvinder fortæller om at føle sig udnyttet til at dele sårbare historier om sig selv i bytte for en tur i rampelyset på danseskolen. 

»Jo værre en historie, man fortalte, desto større en rolle kunne man for eksempel få i afslutningsshowet,« siger Sofia Rosenmeier. 

'The Big Talk' 
23-årige Caroline Lopdrup, der gik på uddannelsen i 2022 og 2023, fortæller til B.T. om en aften, hvor historiedelingen for alvor tog en drejning. 

»Josefin siger, at hun ikke kan lave et godt afslutningsshow, fordi hun ikke kender os. Hun har brug for, at vi åbner op. Og så foreslår hun det, hun kalder, 'The Big Talk',« siger Caroline Lopdrup. 

Normalt var Josefin Bjerkensjöe Canfield relativt uinteresseret i elevernes følelser, fortæller Caroline Lopdrup. Men i denne her sammenhæng var der mere på spil. 

Hun havde indtrykket af, at man kunne få en større rolle i afslutningsshowet, hvis man delte ud af sin historie, og at man på grund af Josefin Bjerkensjöe Canfields position deltog i 'The Big Talk'. 

»Man håbede jo på, at man kunne fortælle noget, der kunne blive til en solo, så man kunne blive en større del af showet,« siger Caroline Lopdrup. 

Historierne spændte vidt og bredt fra tragediernes afkroge: 

»Nogen fortalte om spiseforstyrrelse. Nogen havde selvskadet og skåret i sig selv. En tredje fortalte om sin mor, der kunne dø hvert sekund,« siger hun og fortsætter: 

»Jeg fortalte selv, at jeg havde cuttet kontakten til halvdelen af min familie og ikke så dem mere. Alt sammen i troen om, at jeg muligvis kunne få en større rolle i showet.« 

Josefin Bjerkensjöe Canfield har i 15 [r drevet den internationalt anerkendte danseskole Copenhagen Dance Space. 
Josefin Bjerkensjöe Canfield har i 15 [r drevet den internationalt anerkendte danseskole Copenhagen Dance Space.  bjerkensjoefrom.dk

Sofia Rosenmeier, der også oplevede jævnlige traumecirkler på sit dansehold året efter, fortæller, at det samme scenarie skete op til deres holds afslutningsshow. 

»Da vi skulle lave afslutningsshow mente Josefin, at det ville være godt at lære hinanden bedre at kende, og derfor ville hun godt have, at vi fortalte om noget traumatisk,« fortæller hun. 

Selvom Sofia Rosenmeier fandt det ubehageligt, at hun skulle dele så personlige ting om sig selv, indvilligede hun i at gøre det, da hun havde indtrykket af, at det var sådan danseskolen fungerede: 

»Hun havde så meget magt. Nogle af de dansere, der havde været der i mange år, virkede så manipulerede, at man fik at vide, at man var hysterisk eller nærtagende, hvis man ikke kunne tage det,« siger hun. 

Leg fik elever til at gispe i chok 
På samme aften som Caroline Lopdrups hold havde 'The Big Talk', gled traumedeling over i en anden leg, som Josefin Bjerkensjöe Canfield ifølge Caroline Lopbdrup satte i gang.  

I starten forløb det ganske simpelt. Josefin Bjerkensjöe Canfield ville nævne et ord som 'angst' og så skulle den, hun pegede på, sige det første, som personen tænkte på.

Var man for langsom til at svare, røg man ud af legen, fortæller Caroline Lopdrup: 

»Lige pludselig tog emnerne en drejning. Herefter skulle man svare på, hvem fortjener mindst opmærksomhed af lærerne, hvem har du mindst respekt for, og hvem græder mest.« 

Ifølge Caroline Lopdrup gik der et chok igennem lokalet. En stilhed bredte sig, og nogle enkelte elever gispede ved spørgsmålene. 

Talte I selv om, hvor voldsomt det var, og fik I sagt fra på nogen måde?

»Nej, vi talte ikke om det, og jeg fortryder helt vildt meget, at vi ikke fik sagt fra i den der cirkel. Man turde bare ikke, for vi var bange for, at Josefin ville blive sur på os,« siger hun og fortsætter:

»Det var meget ubehageligt og utrygt, men man var vant til det, så det gik først op for mig senere, at det var  helt forkert.« 

'Der foregår en personhetz på mig' 
B.T. har forelagt de tidligere elevers oplevelser for Josefin Bjerkensjöe Canfield, der blankt afviser, at 'traumecirklerne' og legen skulle have taget den drejning, som kvinderne beskriver: 

»Det er ikke rigtigt. Vi har for sjov leget sådan nogle, 'hvem er mest tilbøjelig til at være den, der ender med at booke det første job'-lege. Men jeg har aldrig nogensinde sagt det andet,« siger hun og fortsætter:

»Jeg ved godt, at der er en personhetz på mig lige nu, men mit indtryk er, at vi i alle årene har haft det varmt og dejligt, og de har vidst, at jeg elskede dem. Jeg siger ikke, at de ikke har det sådan nu, men det var ikke sådan på skolen.« 

Men flere elever har uafhængigt af hinanden fortalt, at de ikke har set det som et trygt og varmt sted, men i stedet føler sig chokerede over ting, der foregik under dig … 

»Men det kommer nu, fordi der er en hype omkring det. Hvorfor har de ikke sagt det noget før?«

De fortæller, at de blandt andet var bange for at gøre dig oprørt, fordi de havde indtrykket af, at du kunne åbne og lukke nogle døre for dem i danseverdenen, og derfor ikke turde at sige fra …

»Det er jo ikke min skyld, at jeg havde de muligheder.«

Men hvorfor tror du, at de har fået et giftigt indtryk af miljøet, fremfor det varme og positive som du beskriver? 

»Du er rigtig ubehagelig i din tone. Du har hørt dem og konkluderer, at det er sket, uden overhovedet at høre efter, hvad et voksent menneske på 43 år, der har dedikeret 30 år af sit liv på at arbejde med unge mennesker, siger. Det er virkelig ubehageligt, siger hun. 

»Når vi har siddet i de cirkler, er jeg gået derfra med følelsen af, at at alle har tænkt, de er ved at blive en bedre version af dem selv.«

Josefin Bjerkensjöe Canfield afviser kraftigt, at hun har presset nogle af sine elever til at medvirke i seancer, de ikke har haft lyst til, og understreger, at hun »har elsket eleverne og skolen af hele sit hjerte.«