Instagram-profilen Krænkelseskulturellememes har gennem en længere periode lavet opslag om Jonas Risvig, der særligt går på hans metoder til og intentioner bag at lave film og serier med unge kvinder.
Tidligere har den 31-årige danske instruktør bag blandt andet DR-trilogien 'Salsa' og senest ungdomsfilmen 'Kontra' forholdt sig tavs overfor kritikken.
Nu beskriver han overfor B.T. situationen som en uberettiget hetz, han er klar til at gå i retten over.
Kvinden bag Krænkelseskulturellememes er ikke vendt tilbage på B.T.s henvendelser.
I et opslag på Instagram mandag stod Jonas Risvig først frem omkring, at kritikken fra den anonyme memeprofil har taget hårdt på ham.
Nu svarer han på, om den har noget på sig.
De kritiske opslag på profilen var hovedsagelig i oktober. Hvorfor råber du op om det nu?
»Jeg har haft mange overvejelser om, hvorvidt jeg skulle gå ud og sige noget, men jeg har ikke været klar til det før nu. Jeg har brugt en del tid på at danne mig et overblik over en hel uoverskuelig mængde af opslag og forstå, hvor det kom fra og hvilke omkostninger, det har haft – arbejdsmæssigt, personligt og mentalt. Så jeg har passet på mig selv og har ikke villet opildne til endnu mere. Men jeg føler, at det er min pligt at forklare mit ståsted, og så kan andre danne deres eget derefter.«
Det er en satirisk profil, der beskriver sig selv som 'et feministisk ekkokammer'. Hvorfor kan du ikke bare vifte det væk som sjov og ballade?
»Det kunne jeg godt i starten, for man kan absolut have alle mulige ting at mene om mig og det, jeg laver. Men det ændrede sig, da det begyndte at blive insinueret, at jeg har forkerte bagtanker og er pædofil, for så blinkede alle alarmklokker. Når en anonym profil så samtidig åbner en platform med 40.000 mennesker op for alle, der har en holdning og ukritisk videredeler alt, så er det langt over grænsen.«
Jonas Risvig har endnu ikke endegyldigt besluttet, hvorvidt han vil sagsøge profilen for æreskrænkelser og injurier, som han skrev i sit opslag, forklarer han.
Når du kun siger, at du overvejer at sagsøge, så kunne det også anses for bare at være en trussel?
»Det er det også. Jeg vil gerne antyde situationens alvor for mig selv, og jeg synes, det er et vigtigt værn at fremhæve, for vi ville aldrig tillade de her ting i de offentlige rum, men det sker på trods af grundloven og Metas strenge retningslinjer. Og nu er det nået langt ud over min grænse, og jeg føler mig ærlig talt en smule magtesløs, for det rammer mit livsværk, alt det, jeg står op hver morgen for at blive bedre til.«
Har du prøvet at kontakte profilen undervejs?
»Jeg har anmeldt profilen, men så har jeg lænet mig op ad, at vedkommende mange gange har italesat, at hun ikke ønsker dialog. Mænd er ikke engang tilladt på profilen, og hun har hånet mine opfordringer til at mødes til dialog, så jeg har ikke vurderet, at der var en åbning.«
Jonas Risvig afviser videre, at han skulle have fået nogen henvendelser fra Krænkelseskulturellememes efter sin nye opfordring i Instagram-opslaget til et fysisk møde, hvor de kan diskutere deres uenigheder og problemer med hinanden.
Kan du genkende beskrivelsen af, at du skulle kontakte unge, smukke kvinder på Instagram for at høre, om de ville være skuespillere?
»Da vi lavede 'Kontra' stod vi i den situation, at vi skulle samle en helt masse mennesker og få den her film op at flyve. Så det er helt rigtigt, at jeg dengang – i samarbejde med produktionen og casteren – og som man også gør i mange andre brancher – scoutede direkte på Instagram. Vi besluttede at gøre det fra min profil, fordi vi var bange for, beskeden ellers ville ende i et spamfilter. Det kan jeg godt se i dag, hvor mit navn også er blevet et andet, at det kan sende de forkerte signaler, når jeg som en voksen mand skriver på den måde. Så jeg har ikke gjort det siden, og kommer heller ikke til at gøre det igen.«
Coster-Waldau-søstrene udtalte også, at de var blevet kontaktet af dig gennem Instagram i forbindelse med 'Salsa'?
»Det ser jeg overhovedet ikke noget galt i, for det er der, folk kontakter hinanden. Så det er helt normal praksis, når det er etablerede skuespillere, men ellers kommer jeg ikke til at skrive og tilbyde nogen en rolle eller at komme til casting gennem Instagram.«

Hvorfor har du specialiseret dig i ungdomsgenren?
»Det har jeg gjort lige nu, men mit næste projekt handler om fædre og sønner, så nu har jeg også voksne med, og det kommer nok til at ændre sig frem og tilbage. Men det er helt almindeligt, at instruktører i min alder arbejder med ungdomsfortællinger – der er jeg nok en af de yngste, der beskæftiger sig med den målgruppe. Og det er en virkelig spændende målgruppe, som er foranderlige og kritiske og konstant tager stilling, og der sætter jeg pris på feedbacken.«
Der har – også noget bredere – været kritik af repræsentationen eller manglen på samme i dine serier. At det ofte er unge, hvide og smukke kvinder?
»Jeg har haft unge mennesker med af alle slags i mine serier, så jeg køber ikke præmissen med, at det udelukkende er unge, smukke mennesker. Jeg har lidt den oplevelse, at vi kun taler om 'Salsa' – og det er klart, det er en ekstremt eksplicit serie med unge kvinder i hovedrollerne – men på tværs af mit arbejde har jeg en bred vifte af personer med.«
»Men jeg kan selvfølgelig også godt se et mønster hos mig selv og i branchen, at vi ender med at caste meget ensporet, selvfølgelig også fordi, der er nogle, der i forvejen er privilegerede nok til at have et bagland eller gå på teaterskole. Jeg kan sagtens se, at vi har brug for langt mere diversitet, men det er et stort problem i branchen generelt, som jeg meget gerne vil være en del af udviklingen af.«

Kritikken går også på, at du er uuddannet og inkompetent, og bare er blevet selvfed af at blive ophøjet af branchen. Har det noget på sig?
»Jeg tror ikke, hun kender til vores branche. Man får ikke bare lov til at lave serier og film i det omfang, jeg har gjort. Men jeg er skøjtet ind fra højre med firetoget, jeg har ikke nogen familie eller noget, der har kunnet hjælpe mig, jeg har bare arbejdet uafbrudt i 10 år. Så jeg ser ikke mig selv som en del af branchen, og jeg oplever snarere at blive udskammet end ophøjet af branchen.«
Er der skuespillere eller statister, der har fortalt dig, at de har været utilfredse med at arbejde sammen med dig?
»Nej, det har jeg aldrig oplevet.«
Kunne du så forestille dig, at der sidder nogen derude, der ikke har sagt det, men har følt sig dårligt behandlet af dig?
»Nej, det ville komme bag på mig.«
Memeprofilen Krænkelseskulturellememes er ikke vendt tilbage på B.T.s henvendelser.
Vi har ikke mindst forsøgt at høre, hvorfor hun mener, hendes satire og kritik af Jonas Risvig er berettiget, samt hvad hun tænker om, han nu truer med at lægge sag an.
