På mandag åbner en udstilling af Yoko Ono. Den omfatter også 900 placeringer rundt omkring i Danmark.

København. Det bliver ikke kun de besøgende i Kunsthal Charlottenborg i København, der får glæde af den kommende udstilling med den japansk-amerikanske kunstner Yoko Ono, der åbner på mandag.

En del af idéen med "Yoko Ono Transmission" er nemlig også at brede kunsten længere ud.

Derfor vil fire af værkerne dukke op på 900 billboards og plakatsøjler rundt omkring i landet.

De vil også optræde i radioreklamer, avisannoncer, på toiletter, caféer og butikker i København, ligesom PostNord udgiver særlige Yoko Ono-frimærker i begyndelsen af næste år.

Hvis man ser et af værkerne ude omkring, kan man tage et billede af det og sende det til Kunsthal Charlottenborg og måske vinde et eksemplar af kunstværket og få sit billede offentliggjort på Yoko Onos hjemmeside.

"Yoko Ono Transmission" fokuserer netop på, hvordan hendes værker er blevet spredt via massemedier.

Udstillingen omfatter en lang række af Yoko Onos tidligere værker helt tilbage fra War is Over-kampagnen, som hun startede i 1969 sammen med sin afdøde mand, Beatles-medlemmet John Lennon.

/ritzau/