De 75 nye mobile fartfælder, som snart ruller ud på de danske veje, er ikke købt, fordi de gavner trafiksikkerheden, mener politikere fra oppositionen.

- Det er en pengemaskine, regeringen vælger. Den gør det kun, fordi Finansministeriet sandsynligvis ikke vil finansiere stærekasserne, og så har de valgt de mobile ATK-vogne, fordi de får flere penge i kassen, siger tidligere justitsminister Brian Mikkelsen (K) til Bt.dk.

De mobile fotovogne - som er hastighedsmålere gemt i civile varevogne - vil betyde millioner af kroner til statskassen i bødeindtægter, men om de vil forbedre trafiksikkerheden, tvivler flere politikere fra oppositionen på.

- Jeg tror simpelthen bare ikke på, at det har den store præventive effekt, at man giver folk fartbøder helt systematisk. Tvært imod så tror jeg, at folk mister respekten for systemet, siger Karsten Lauritzen, som er retsordfører for Venstre.

BT har også talt med fem eksperter, som alle bekræfter, at fotovognene ingen videnskabelig dokumenteret effekt har på trafiksikkerheden. Og den disponering fra Justitsministeriet kan ikke forsvares, mener Peter Skaarup, som er retsordfører i Dansk Folkeparti.

- Der ikke noget velunderbygget grundlag for at tro, at det her kommer til at betyde den helt store forbedring, når det gælder trafiksikkerheden. Jeg er bange for, at den her voldsomme mobilisering, man foretager på et tidspunkt, hvor der i øvrigt er brug for politiet på mange andre fronter - for eksempel til bekæmpelse af bandekriminalitet - at det i virkeligheden er et initiativ motiveret af ussel mammon, siger Peter Skaarup (DF).

Justitsministeriet traf beslutningen om de nye fotofælder på baggrund af en analyse fra Rigspolitiet. Men de mange såkaldte ATK-vogne sendes ikke på vejene, for at det skal give gevinst til bødekassen, understreger justitsministeren.

- Når regeringen øger antallet af automatiske fartkontroller, er det kort og godt for at styrke trafiksikkerheden. Det sker af den simple grund, at høj hastighed er en medvirkende årsag til mere end to ud af fem dødsulykker, og erfaringerne viser, at øget kontrol får fartsynderne til at sætte hastigheden ned, siger justitsminister Morten Bødskov (S) til BT i en mail.

Men den forklaring køber oppositionen altså ikke.

- Hvis det handlede om trafiksikkerhed, så havde man valgt modellen med stærekasser. Men man har valgt de ekstra fotovogne, fordi det giver noget, der ligner 700 mio. kroner mere om året til statskassen, siger Karsten Lauritzen (V).