Vi elsker varer, der bliver sat ned, når dagen for »mindst holdbar til« nærmer sig. Men hvis madspildet for alvor skal i bund, skal butikkerne sælge mere single-venlig mad og grøntsager på vægt, lyder et forslag.

Det gavner hverken butikkerne, forbrugerne eller miljøet, hvis madvarer når at blive dårlige og havne i skraldespanden, før de bliver købt.

Derfor klapper både butikker og forbrugere i hænderne over, at madspildet i Danmark de seneste fem år er mindsket med 4,4 milliarder kroner, svarende til 25 procent. Det viser en ny beregning fra Landbrug & Fødevarer.

Hvor vi i 2010 smed mad for 16 milliarder kroner i skraldespanden, ryger der i dag kun mad ud for 11,6 milliarder kroner.

En af hovedkræfterne i kampen mod madspild er forbrugerorganisationen Stop Spild af Mad, som de seneste syv år har forsøgt at få forbrugere og butikker til at ændre holdning til madspild.

»Det er en rigtig positiv udvikling. Jeg ved godt, at det kun er 25 procent, så der er stadig en del tilbage, men det er stadig rigtig godt,« siger stifteren af organisationen, Selina Juul.

Hun forklarer, at det i første omgang har været lettest at få butikkerne til at ændre vaner, men at forbrugerne nu også er begyndt at komme efter det.

»Det er forbrugerne, der er de største madspildere, så hvis de virkelig begynder at have en ny holdning til mad og køber mad ind til sig selv i stedet for til skraldespanden, så er vi godt på vej,« siger Selina Juul og henviser til en undersøgelse, organisationen har fået lavet, der viser, at forbrugerne ændrer vaner, når de bliver oplyst om madspild.

»Når forbrugere bliver informeret om madspild og finder ud af, at det er et stort problem, begynder de lige pludselig at reagere. Det er efterhånden nærmest blevet en industri i sig selv at undgå madspild - og det er blevet et konkurrenceparameter for flere butikker,« forklarer Selina Juul.

Hos dagligvarekoncernen Coop kan miljøchef Signe Frese også mærke, at danskerne er begyndt at tænke - og handle - på madspild.

»Vi tænker, at det er et udtryk for, at man er blevet mere bevidst omkring madspild. At man som forbruger for det første gerne vil gøre et godt køb, men at man også har fået øjnene op for, at man kan være med til at gøre noget godt for miljøet,« siger hun og fortæller, at Coops butikker i dag går mere systematisk til værks i kampen mod madspild.

»I dagligvarehandlen har man altid arbejdet med at undgå at smide mad ud, men vi har igennem de sidste par år sat et mere systematisk fokus på det. Blandt andet ved at sætte prisen ned, når varerne begynder at nærme sig datomærkningen - og nogle af vores butikker har særlige montrer til datovarerne,« fortæller Signe Frese.

Selv om Selina Juul fra Stop Spild af Mad er glad for udviklingen på området, påpeger hun, at det bedste middel mod madspild er at lade være med at producere så meget.

»Jeg vil meget gerne have, at der sker mere forebyggelse i stedet for symptombehandling. I øjeblikket er symptombehandlingen nærmest blevet sat i system, hvor der for eksempel bliver givet en helt masse mad til hjemløse, og det er selvfølgelig vigtigt, men det er også vigtigt at forebygge hele den store mængde af overskudsmad til at starte med,« siger hun.

En løsning kan ifølge forbrugerorganisationen være, at butikkerne indfører mere single-venlig mad med mindre portioner - og at grøntsager for eksempel bliver solgt ud fra vægt.