Lyt til artiklen

Turistorganisationen VisitDenmark beklager nu omstridt reklamevideo, hvor en mor søger faderen til sin søn. Videoen er nu fjernet fra YouTube.

VisitDenmark har fjernet sin omstridte reklame, hvor en mor søger faderen til sin søn, fra internetsiden YouTube.

Videoen blev lagt ud torsdag og viser en ung mor, der med sit barn på armen, søger faderen til barnet. Moderen har også oprettet en hjemmeside, men søndag blev det afsløret, at videoen er falsk. Den er i stedet en del af en kampagne fra den statsstøttede turistorganisation VisitDenmark.

- Jeg beklager meget, at filmen har stødt mange mennesker, det har slet ikke været meningen. Målet har været at skabe positivt kendskab til Danmark og skabe konversationer om Danmark. For ikke fortsat at støde folk, har vi nu taget filmen af YouTube, siger administrerende direktør i VisitDenmark, Dorte Kiilerich i en pressemeddelelse.

Tilbagetrækningen af reklamen vækker tilfredshed hos formanden for VisitDenmark, Georg Sørensen:

- VisitDenmark har til opgave at markedsføre Danmark i udlandet og skal naturligvis finde nye og anderledes måder at gøre det på. Når det så sker, er det vigtigt, at man er meget tydelig i sin kommunikation, ellers risikerer man, det modsatte sker. Og det må man sige, er sket her. Derfor har jeg med tilfredshed noteret mig, at filmen er blevet taget af, siger Georg Sørensen.

Filmen nåede at blive set over en million gange, før den blev fjernet.



/ritzau/