Venners, familiens eller naboens mening har størst betydning for danskerne, når de skal handle på nettet.

Det er andre menneskers mening, der har den største betydning for danskerne, når vi skal tage en beslutning om et køb i en onlinebutik.

Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for anmeldelsesplatformen Trustpilot.

Det er især de personer, som vi kender godt, der er vigtige for, hvor vi lægger vores penge på nettet.

I undersøgelsen svarer næsten ni ud af ti af de adspurgte - 89 procent - at det, som venner, familie og bekendte siger, enten har nogen, stor eller meget stor betydning, men også andre personers ytringer på nettet påvirker os, når vi handler online.

For to ud af tre - 66 procent - har brugeranmeldelser på tjenester som TripAdvisor eller Trustpilot betydning, og endelig svarer halvdelen - 51 procent - at det, andre skriver på sociale medier som Facebook, har betydning for deres køb online.

De tal overrasker på ingen måde Mogens Bjerre, der er lektor ved Copenhagen Business School og ekspert i detailhandel og online forbrugeradfærd.

»Vi lytter til alle de gode råd, vi kan få, og vi stoler på folk, som vi kender og kan identificere os med. Derudover har man set en del eksempler på, at virksomhederne ikke nødvendigvis har været helt nøjagtige og pligtopfyldende angående deres løfter på nettet. Derfor søger forbrugerne hjælp hos andre for at få afklaret tvivlsspørgsmål,« siger han til Berlingske Nyhedsbureau.

Og tendensen vil blive endnu mere udtalt i fremtiden, er Mogens Bjerre overbevist om.

»Det, vi ser i dag, er kun toppen af isbjerget. Det er en udvikling, som vil tage til i styrke over de næste år, og der er en lang række virksomheder, der allerede nu har grebet bolden og forsøger at øge deres troværdighed ved at lade kunderne komme til orde, så andre potentielle kunder kan læse med,« siger lektoren.

I modsætning til vores omgangskreds, brugeranmeldelser og sociale medier ligger reklamer nederst på danskernes liste over, hvad der har betydning for deres køb på nettet. Blot 38 procent svarer, at reklamer har indflydelse på, hvad de køber online.

Dermed vil vi i fremtiden komme til at se en anden type reklamer, når virksomhederne vil lokke danskernes punge op af lommerne, vurderer Mogens Bjerre.

»Jeg tror ikke, de traditionelle reklamer uddør helt, men de vil i langt højere grad blive understøttet af udsagn fra almindelige kunder eller af en form for test, så man som forbruger kan vide sig sikker på produkterne,« siger han.

»Når kunder har haft en god oplevelse, så inviteres de til at kommentere på de sociale medier eller give rankings på nettet. Virksomhederne kan bruge dette til at komme i kontakt med kunder, som ikke har haft en god oplevelse, så man via dialog kan gøre alt for at vise, at man som virksomhed vil vende oplevelsen til noget positivt,« uddyber Mogens Bjerre.